Steltmanstoel

De asymmetrische, open constructie van de stoel doet sterk denken aan Rietvelds vroege meubelen, maar de monochrome uitvoering en vereenvoudigde vorm maakt hem bijna tot een abstract object. Door dit sculpturale karakter was de stoel bij een kleine groep liefhebbers bijzonder populair. Rietveld had bij het ontwerp een concrete situatie voor ogen: het door hem verbouwde interieur van de juwelierswinkel Steltman. De twee exemplaren uit deze winkel waren met wit leer bekleed en vormden elkaars spiegelbeeld.

1/2

Nu in het museum in Utrecht Lokaal: Kuijer-Rietveld

Steltmanstoel

Gerrit Thomas Rietveld (ontwerper) (Utrecht 1888 - 1964 Utrecht)