Marlene Dumas put uit een groot archief van plaatjes en teksten die ze uit alle mogelijke bronnen heeft gehaald. Die verzameling vormt de basis van haar werk. Zij ordent en her-ordent de plaatjes en teksten, schuift en verschuift; op een speelse onderzoekende manier vindt ze betekenisvolle combinaties uit.
In 1983 knipte Dumas plaatjes en namen uit pornotijdschriften. Die plakte ze met plakband op een blad papier. Ze had ook bijgehouden wat voor wilde namen slipjes en beha’s hadden. Die noteerde ze op een groen stuk papier. Daaraan voegde ze een stuk envelop toe waarop ze de namen van de ‘manlijke broekjes’ had geschreven.
De twee bladen combineerde ze tot een tweeluikje. Dat diende als schetsontwerp voor een schilderij dat ze datzelfde jaar maakte: het tweeluik Exotic Lingerie, een van haar eerste werken op doek.
De twee bladen zouden een jaar later nog een blad toegevoegd krijgen en gezamenlijk het drieluik In jou mond, mij naam als titel meekrijgen.
Exotic Lingerie bestaat uit twee delen met afbeeldingen van naakt poserende meisjes, eronder staan meisjesnamen. Links is en profile een staande naakte vrouw afgebeeld. Rechts is een halffiguur met groot en hoofd, opvallende tanden en borsten afgebeeld.
Dit object is nu niet in het museum te zien
bruikleen Rijksdienst Cultureel Erfgoed 1987 (Oorspronkelijke bruikleengever: Rijksdienst Beeldende Kunst (successief Instituut Collectie Nederland))
hoogte 130 cm
breedte 224 cm (incl. 4 cm. ruimte tussen de doeken)
- signatuur achterzijde op dwarslat midden op linker luik (met verf): M Dumas
- opschrift l.b. (met verf): exotic lingerie
Het benoemingsproblematiek verbind met sexuele politiek. Wij maken onsself "mooier" als wij zijn. (Is kunst, is schoonheid een soort liegen?) Wij willen vreemde namen. Marlene Dumas
- Dial 970-muse. Marlene Dumas's pornographic mirror, I. Schaffner, (Parkett : schweizer Kunstzeitschrift in Deutscher und Englischer Sprache, 38, 1993), pp. 103-104, met afb.
- Erotische vertoningen van innerlijke verwarring. Marlene Dumas in het Van Abbemuseum, (Kunst & Museumjournaal : publicatie over moderne kunst van 36 musea en culturele instellingen en de Rijksdienst Beeldende Kunst, 3; 6, 1992), P. 32
- Geboren worden, dood gaan en ..., J. Lamoree, (Haagse Post, 1987-12-19), p. 126
Toon alles +Toon minder -
- Im toten Winkel (Hamburg, 1984), p. ?
- Man kind : Marlene Dumas, tekst Paul Andriesse en Marlene Dumas (Amsterdam, 2006)
- Marlene Dumas (Tentoonstellingen Centraal Museum), (Per Kwartaal : 3-maandelijks overzicht van de Dienst Gemeentelijke Musea Utrecht, 1, 2, sept. - nov. 1984), pp. 2-3, met afb.
- Marlene Dumas : de getuige als regissseur, Bert Jansen, (Jong Holland, 22, 1, 2006), pp. 20-21-, met afb. in kleur
- Marlene Dumas : measuring your own grave, org.by Cornelia Butler ; texts by Cornelia Butler ... [et al.] (Los Angeles, 2008), p. 105, afb. in kleur
- Marlene Dumas : Ons Land Licht Lager Dan De Zee, inl. Jan Debbaut. tekst Marja Bosma (Utrecht, 1984), p. 10, met afb.
- Marlene Dumas [1999], Dominic van den Boogerd, Barbara Bloom, Mariuccia Casadio (London, 1999), p. 8 afb. in kleur
- Marlene Dumas: 'Tegenstellingen horen bij mij', R.S. [R. Simons], (Avenue box, 19, nov. 1984), p. 18
- Meesterlijke vrouwen : kunstenaars (v) uit de Rijkscollectie, teksten Geertje Huisman ... [et al.] ; red.Sylvia van Schaik, Simone Vermaat ; eindred. Joost de Wal (Amersfoort Rijswijk, 2011), pp.24-25, met afb. in kleur
- Original d'Amsterdam. Exposició d'art contemporani Holandès (Barcelona, 1985), cat. nr. 2, p. 22; p. 38 afb.
- Overblijfselen van een denkprocces, J. Wesseling, (NRC Handelsblad, 1984-11-13)
- De passie en haar slachtoffers, R. Perrée, (Kunstbeeld, 8, 1984-05), pp. 62-64, met afb.
- Rebelle : art & feminism, ed. Mirjam Westen (Arnhem, [2010]), pp. 124-125, met afb. in kleur, p. 320
- Rijksaankopen 1984 : werk van hedendaagse beeldende kunstenaars, samenst. Evelyn Beer, Frans van Burkom, Jetske Homan van der Heide. red. Evert van Straaten (Amsterdam, 1985), p. 97; p. 76 afb. in kleur
- Impakt: Modern Love (or Love in the Age of Cold Intimacies), Centraal Museum, Utrecht, 2021
- Dineo Bopape, Marlene Dumas, Zanele Muholi, Museum voor Moderne Kunst Arnhem, Arnhem, 2010
- Rebelle. Kunst en feminisme 1969 - 2009, Museum voor Moderne Kunst Arnhem, Arnhem, 2009
Toon alles +Toon minder -
- Marlene Dumas, Centraal Museum, Utrecht, 2006
- Marlene Dumas. Solopresentatie, schilderijen en tekeningen, Centraal Museum, Utrecht, 2003
- Take two, Centraal Museum, Utrecht, 1996
- Marlene Dumas. Miss Interpreted, Stedelijk Van Abbemuseum, Eindhoven, 1992
- Original d'Amsterdam, Centre Cultural de la Caixa de Pensions/Palau Macaya, Barcelona, 1985
- Rijksaankopen 1984, Logement van de Heren van Amsterdam, Den Haag, 1985
- Marlene Dumas [1984], Centraal Museum, Utrecht, 1984
- Private Symbol: Social Metaphor, V Biennale of Sidney, Art Gallery of New South Wales, Sidney, 1984
- Unsatisfied desire [solotentoonstelling], Galerie Paul Andriesse, Amsterdam, 1983