Centraal Museum Utrecht

  • Share
  • Download
Delen
Delen op Facebook
Delen op Twitter
De aanbidding van de drie koningen Abraham Bloemaert, 1624 https://www.centraalmuseum.nl/nl/collectie/2575-de-aanbidding-van-de-drie-koningen-abraham-bloemaert https://www.centraalmuseum.nl/@@site-logo/logo-left-v2.svg

De aanbidding van de drie koningen

Abraham Bloemaert, 1624
  • + Objectgegevens − Objectgegevens
  • Share
  • Download

Afbeeldingen van gebeurtenissen rond de geboorte van Christus waren zeer populair in de zeventiende eeuw. Vooral het verhaal van de aanbidding van de drie koningen was een geliefd onderwerp. Als rechtgeaarde katholiek schilderde Abraham Bloemaert verschillende versies van dit thema. Na de reformatie werden katholieke diensten in Utrecht slechts oogluikend toegestaan. Een aantal van Bloemaerts religieuze opdrachten kwam dan ook uit de katholiek gebleven Zuidelijke Nederlanden. Wie de opdracht heeft gegeven tot het schilderen van De aanbidding van de drie koningen is niet bekend. Maria heeft het Christuskind op haar schoot. Achter haar, om de hoek van de stal kijkend, zien we Jozef. Het kind strekt zijn handje uit naar Melchior, die het een kelk met gouden muntstukken aanbiedt, als symbool van Christus' koningschap. De oude koning draagt een prachtige koorkap die is vervaardigd uit rood fluweelbrokaat met een patroon van bloeiende granaatappels. De granaatappel is het christelijk symbool voor de opstanding. Uit de vroege zestiende eeuw is een kazuifel bewaard gebleven met precies dezelfde stof. Bloemaert moet de kazuifel, of mogelijk een erbij behorende koorkap, als voorbeeld hebben gebruikt.


Achter Melchior buigt Balthazar zich naar het jongetje toe. Hij is van middelbare leeftijd. De mirre die hij bij zich heeft verwijst naar de dood van de verlosser. Caspar is de jongste. Hij schenkt het kind wierook, dat staat voor diens goddelijkheid. Naast de drie leeftijden symboliseren de koningen ook de drie rassen van de mensheid en tevens de drie, in de vroege Middeleeuwen bekende werelddelen. Melchior staat als blanke voor Europa, de bruine Balthazar voor Azië en Caspar, die wordt voorgesteld als een moor, voor Afrika. Deze symboliek moet duidelijk maken dat Christus zich openbaarde aan de gehele mensheid, zowel aan jong als aan oud, uit welk land ter wereld dan ook.


Tussen de hoofden van Balthazar en Caspar in is het gezicht te zien van een jonge man met een snor en een puntbaardje. Men heeft wel gedacht dat dat een zelfportret was. Toen Bloemaert het schilderij schilderde, was hij echter al 58 jaar oud en het is onwaarschijnlijk dat hij zichzelf zoveel jonger heeft uitgebeeld. Het ligt meer voor de hand dat de man de opdrachtgever is. Het schilderij is aan de rechterzijde ingekort. Dat blijkt uit een kopie die in de werkplaats naar het origineel is gemaakt en uit het schetsontwerp voor het schilderij, dat zich eveneens in de collectie van het Centraal Museum bevindt.

Toon alles + Toon minder -

 

Dit object is nu niet in het museum te zien

Titel

De aanbidding van de drie koningen

Vervaardiger

Abraham Bloemaert (Gorinchem 1566 - 1651 Utrecht)

Datering

1624

Materiaal / Techniek

olieverf op doek

Inventarisnummer

2575

Objectnaam

schilderij

Verwerving

aankoop 1918

Afmetingen

hoogte 168.8 cm
breedte 193.7 cm
hoogte (met lijst) 189.8 cm
breedte (met lijst) 215.2 cm

Opschriften / merken

  • signatuur en datering l.o. (met verf): A.Bloemaert.fe: // 1624

Geassocieerd onderwerp

rooms-katholieken (Utrecht) (religie)

Geassocieerde periode

Habsburgse tijd en Republiek 1528-1795

Motief

aanbidding van de koningen

Opmerkingen

Een van de drie koningen, de oude koning Melchior, draagt de bisschopsmantel van David van Bourgondië (die na de Reformatie in katholiek bezit is gebleven). Dit element kan gezien worden als uiting van katholiek zelfbewustzijn. Genootschap Kunstliefde kocht het schilderij in 1861 van jhr. J.C Martens van Sevenhoven, in wiens huis, Janskerkhof 16 in Utrecht, het als schoorsteenstuk hing.
Het schilderij is waarschijnlijk aan de rechterzijde ingekort. Op een werkplaats-kopie op doek, 180,3 x 231 cm, is te zien dat het gevolg van de zwarte koning Caspar oorspronkelijk uit meerdere personen bestond. De New Yorkse kunsthandel Spencer A. Samuels & Company adverteerde met de kopie in Apollo (december 1988), nr. 322 (New Series), p. 22. Op grond van een 1692 gedateerde gravure van Giovanni Girolamo Frezza (1659-na 1741) wordt wel aangenomen dat het doek niet alleen aan de rechterkant, maar aan alle zijden is afgesneden. De gravure komt voor een groot deel overeen met het schilderij, maar heeft een staand formaat. Roethlisberger merkt terecht op dat het onwaarschijnlijk is dat zowel het origineel als de kopie op exact dezelfde wijze zouden zijn afgesneden. Zie Roethlisberger 1993, dl. 1, cat. nr. 387, pp. 255-257. Evenals de kopie is het origineel geschilderd op linnen met een keperbinding. Zie Houtzager e.a. 1967, p. 34, afb. 20.

Documentatie

  • Abraham Bloemaert and his sons, Marcel G. Roethlisberger, Marten Jan Bok (Doornspijk, 1993), dl. I, p. 39, cat. nr. 387; dl. II, afb. 543, 545
  • The art of Christmas : a journey in paintings through Advent and Christmas, Wendy Beckett (Chawton, 2008), voorpagina afb. in kleur, pp. 38-41, met afb. in kleur
  • Beeldenstorm : 5 : close-ups van beeldende kunst, Henk van Os. onder red. van Thijs Tromp en Ineke Mesdag (Amsterdam, 2001), p. 106, met afb. 5 in kleur

Toon alles +Toon minder -

  • Blank en zwart, Jan Baptist Bedaux, (Museumtijdschrift [Vitrine], 1; 8, 1995-02), p. 23: afb. in kleur
  • Caravaggio und die Niederländer, Arthur von Schneider (Marburg an der Lahn, 1933), p. 55
  • De Catalogus der schilderijen [1952] (Utrecht, 1952), cat. nr. 18, afb. 23
  • Catalogus der schilderijen in het Museum Kunstliefde, A.D. de Vries en A. Bredius ; m.m.v. S. Muller (Utrecht, 1885), cat. nr. 16
  • Catalogus der schilderijen in het Museum Kunstliefde, A.D. de Vries en A. Bredius ; m.m.v. S. Muller (Utrecht, 1885)
  • Catalogus van schilderijen der Utrechtsche School (Utrecht, 1941), cat. nr. 12
  • Het Centraal Museum te Utrecht : het oudste stedelijk museum van Nederland, J.A.L. de Meyere, (Tableau : tijdschrift over beeldende kunst, museumactiviteiten en kunsthandel, 7, 5, aprill/mei 1985), p. 41, met afb. in kleur
  • Centraal Museum Utrecht : catalogus der schilderijen [1933], inl. W.C. Schuylenburg. [tekst] C.H. de Jonge ([Utrecht], 1933), cat. nr. 12, afb. 10
  • Centraal Museum Utrecht [topstukken; 2020], Voorw. Bart Rutten, Marco Grob, Jacqueline Rutten (prod.), Hans Schopping, Sheila Stafleu, Lotte Bont, Thomas de Bruin (red.) (Utrecht, 2020), p. 62, p. 63 met afb. in kleur
  • Dit is het Centraal Museum!, teksten Ninke Bloemberg, Marja Bosma, Renger de Bruin ... [et al.] ; eindred. Liesbeth M. Helmus, Hans Schopping (Utrecht, 2012), nr. 14, met afb. in kleur
  • God en de goden : verhalen uit de bijbelse en klassieke oudheid door Rembrandt en zijn tijdgenoten., Albert Blankert ... [et al.] ; tentoonstellingscoörd. Dewey F. Mosby (Amsterdam, 1981), cat. nr. 6, p. 90, met afb. p. 91
  • Gods, saints & heroes : Dutch painting in the age of Rembrandt, Albert Blankert ... [et al.] (Washington, 1980), p. 91 met afb.
  • Grondlegger van de Utrechtse School : Abraham Boemaert in het Centraal Museum, Juleke van Lindert, (Ons erfdeel, 54, 4, november 2011), p. 133-135, met afb. in kleur op p. 92
  • Die heiligen drei Könige - Darstellung und Verehrung, p. 214, cat. nr. 96, met afb.
  • Hendrick Terbrugghen in America, [introd. Wolfgang Stechow]. [cat. Leonard J. Slatkes] ([S.l.], 1965), p. 44
  • Het kerstverhaal van 'IA', het ezeltje, Martine Gosselink (Zwolle, 2021), p. 70-71, 79, afb. in kleur
  • Looking through paintings : the study of painting techniques and materials in support of art historical research, ed. Erma Hermens. associate ed. Annemiek Ouwerkerk and Nicola Costaras (Baarn, 1998), afb. in kleur p. 106, 2 detailfoto's in kleur p. 106, cat. nrs. 4-6
  • De Madonna in de kunst : Kerst-tentoonstelling, [voorw. M. Elisabeth Houtzager] (Utrecht, 1954), cat. nr. 64
  • Madonna met wilde rozen en een selectie van zestiende- en zeventiende-eeuwse meesterwerken uit Utrecht, Liesbeth M. Helmus (Utrecht, 1997), p. 29-33, met afb. in kleur p. 31, detail in kleur p. 30
  • The Maestros holandeses del siglo de oro = Dutch masters of the golden age, Liesbeth M. Helmus (Utrecht, 1997), pp. 13-15, cat.nr. 5; afb. 5 in kleur
  • Maler Abraham Bloemaert (1564-1651), Gustav Delbanco. G. Delbanco (Straatsburg, 1928), Bij nr. 28: "Der zwischen den Königen Melchior und Balthasar sichtbar werdende Männerkopf mit dem Spitzbart ist als Porträt anzusehen, doch gelang mir keine Identifizierung mit einer bekannten Persönlichkeit. Ein Selbstporträt Bloemaerts ist - trotz gewisser Ähnlichkeiten mit seinen Bildnissen - in dem Manne nicht zu erblicken, der unmöglich 60 Jahre alt sein kann." /pp. 56, 76 nr. 28, afb. 11-XXVIII-1
  • Mannerism, A. Hauser (Londen, 1965), p. 256
  • Masters of Utrecht : 17-19th Century Paintings from the Collection of Centraal Museum Utrecht, projectteam Sjarel Ex ... [et al.] ; authors Marja Bosma, Jos de Meyere (Nagasaki, 1994), p. 52, afb. 4.1
  • Peintures des écoles du Nord : la collection du musée de Grenoble, par Marcel Destot. avec la collaboration de Jacques Foucart (Parijs, 1994), p. 48
  • La pintura Holandesa del siglo de oro : la escuela de Utrecht, preparacion, textos y catalogo Jos de Meyere. y Juan J. Luna (Bilbao, 1992), cat. nr. 12, pp. 92-93, met afb.
  • The portraits of Abraham Bloemaert (1564-1651), Jaap Bolten, (Delineavit et Sculpsit : tijdschrift voor Nederlandse prent- en tekenkunst tot omstreeks 1850, 10, juni 1993), p. 28, noot 11
  • Religieuze kunst in Holland's bloeitijd (slot), Heppner, A., (Maandblad voor beeldende kunsten, 24; 1948), p. 113
  • Rembrandt-Velázquez, Nederlandse en Spaanse meesters, Gregor J.M. Weber, met essays van Cees Nooteboom en Hans den Hartog Jager (Amsterdam, 2019), p. 39, met afb. in kleur
  • Rubens' Bezoek aan Utrecht, P.T.A. Swillens, (Jaarboekje van Oud-Utrecht, 1945-1946), p. 115
  • Röntgenonderzoek van de oude schilderijen in het Centraal Museum te Utrecht, M.E. Houtzager ... [et. al.] (Utrecht, 1967), p. 34, 78, 122-123 (met afb. 20), 218-219
  • Schilderkunst tot 1850. De verzamelingen van het Centraal Museum Utrecht [cat. nrs. 1-290], Liesbeth M. Helmus (Utrecht, 1999), pp. 663-665, cat. nr. 63, met afb.
  • Schilders in Utrecht 1600-1700, Paul Huys Janssen (Utrecht, 1990), p. 31, afb. 22 op p. 33
  • Sister Wendy's 1000 masterpieces, Wendy Beckett. contributing consultent Patricia Wright (London, 1999), p. 141, met afb. in kleur
  • Slavernij en de stad Utrecht, Nancy Jouwe, Matthijs Kuipers, Remco Raben ... [et al.] (Zutphen, 2021), p. 217, met afb. in kleur
  • De Slavernij in Oost en West : Het Amsterdam onderzoek, Pepijn Brandon, Guno Jones, Nancy Jouwe, Matthias van Rossum (red.) (Amsterdam, 2021)
  • Stof, stijl en status, Sara van Dijk, (Kunstschrift, 60, 4, aug./sept. 2016), pp. 43/44, met afb. in kleur
  • Uitgelicht: satelietpresentatie in het Centraal Museum : Een oude meester beter begrijpen, Hilbert Lootsma, (Bulletin van de Vereniging Rembrandt, 28, 2, zomer 2018), p. 39, met afb. in kleur
  • Der Ursprung der modernen Kunst und Literatur, A. Hauser (München, 1973), p. 251
  • Utrecht : tale of the city, Renger de Bruin, René de Kam, Kaj van Vliet (Utrecht, 2022), p. 89, afb. in kleur
  • Utrecht painters of the Dutch Golden Age, Christopher Brown (London, 1997), p. 46, 48, afb. cat. nr. 24 in kleur p. 47, detail in kleur p. 67
  • Utrecht, Caravaggio and Europe, Bernd Ebert en Liesbeth M. Helmus (München, 2018), p. 246, met afb. in kleur
  • Utrecht, Caravaggio en Europa, Bernd Ebert en Liesbeth M. Helmus (München, 2018), p. 246, met afb. in kleur
  • Utrecht, Caravaggio und Europa, Bernd Ebert en Liesbeth M. Helmus (München, 2018), p. 246, met afb. in kleur
  • Utrechter Malerschule : Caravaggisti des Nordens, Red. Ekkehard Mai. [Kat. J.A.L. de Meyere] (Köln, 1984), p. 29, cat. nr. 3, met afb.
  • Utrechts verleden in vogelvlucht, Renger de Bruin, René de Kam, Kaj van Vliet (Utrecht, 2017), p. 89, afb. in kleur
  • Utrechtse biografieën 4 : levensbeschrijvingen van bekende en onbekende Utrechters, red. W. van den Broeke ... [et al.] (1997), afb. p. 27
  • De Utrechtse Parade 1495-1995 : van Van Scorel tot Rietveld en Koch, red. Renger de Bruin, Jos de Meyere, Suzanne de Sitter. teksten Hanneke Adriaans, Marja Bosma, Renger de Bruin, Roman Koot, Jos de Meyere, Ida van Zijl (Utrecht, 1994), afb. in kleur p. 103
  • van zichtbord tot bloemenzoom : vijftig keer Swifterbant, Fokke Bakker (Swifterbant, 2013), p. 63, met afb. in kleur
  • Veilingnieuws buitenland, R., (Maandblad voor beeldende kunsten, 24, 1948), p. 76

Tentoonstellingen

  • Collectieopstelling 2023 - zaal 04A, Centraal Museum, Utrecht, 2023
  • Rembrandt-Velázquez. Nederlandse en Spaanse meesters, Rijksmuseum, Amsterdam, 2019
  • De wereld van Utrecht. Topstukken uit vijf collecties, Centraal Museum, Utrecht, 2016

Toon alles +Toon minder -

  • Dit is het Centraal Museum! Topstukken uit de vijf collecties, Centraal Museum, Utrecht, 2012
  • Der Bloemaert-Effekt! Farbe im Goldenen Zeitalter, Staatliches Museum Schwerin, Schwerin, 2012
  • Het Bloemaert-effect. Kleur en compositie in de Gouden Eeuw, Centraal Museum, Utrecht, 2011
  • Een belangrijke tekening van Abraham Bloemaert, Centraal Museum, Utrecht, 2009
  • Scorels Roem. Hoe een Utrechtse schilder de Renaissance naar het Noorden bracht, Centraal Museum, Utrecht, 2009
  • Utrechters dromen van Rome, Centraal Museum, Utrecht, 2008
  • Masters of Light: Dutch Painters in Utrecht during the Golden Age, The National Gallery, Londen, 1998
  • Masters of Light: Dutch Painters in Utrecht during the Golden Age, The Walters Art Gallery, Baltimore, Maryland, 1998
  • Dutch Masters from the Golden Age, Museo National de Bellas Artes, Santiago, 1997
  • Madonna with Wild Roses and other Masterpieces from Utrecht, Sinebrychoff Art Museum, Helsinki, 1997
  • Madonna with Wild Roses and other Masterpieces from Utrecht, Nationalmuseum, Stockholm, Stockholm, 1997
  • Het Huis van Bloemaert, Centraal Museum, Utrecht, 1996
  • De keuze van Simon Levie : oude meesters uit de collectie van het Centraal Museum Utrecht, Centraal Museum, Utrecht, 1995
  • De Utrechtse Parade 1495-1995, van Van Scorel tot Rietveld en Koch, Centraal Museum, Utrecht, 1994
  • Nederlandse meesterwerken uit de Gouden Eeuw, Banco Bilbao Vizcaya (Barcelona), Barcelona, 1993
  • Nederlandse meesterwerken uit de Gouden Eeuw, Banco Bilbao Vizcaya (Bilbao), Bilbao, 1992
  • Nederlandse meesterwerken uit de Gouden Eeuw, Banco Bilbao Vizcaya (Madrid), Madrid, 1992
  • Abraham Bloemaert, Niederländische Barokmalerei. Gemälde, Zeichnungen, Graphik, Museum Dürerhaus, Nürnberg, 1988
  • Abraham Bloemaert, Niederländische Barokmalerei. Gemälde, Zeichnungen, Graphik, Oberhausmuseum, Passau, 1988
  • Museen zu Gast - Centraal Museum Utrecht; die Utrechter Malerschule - Caravaggisti des Nordens, Wallraf-Richartz-Museum, Keulen, 1984
  • Die heiligen drei Könige - Darstellung und Verehrung, Wallraf-Richartz-Museum, Keulen, 1982
  • Gods, saints and heroes, Detroit Institute of Arts, Detroit, Michigan, 1981
  • God en de goden, Rijksmuseum Amsterdam, Amsterdam, 1981
  • Gods, saints and heroes, National Gallery of Art, Washington, Washington, District of Columbia, 1980
  • Kersttentoonstelling rond de aanwinst Madonna met de wilde rozen van Jan van Scorel, Centraal Museum, Utrecht, 1958
  • De Madonna in de kunst, Centraal Museum, Utrecht, 1954
  • Kersttentoonstelling Kunstenaars en kerstmis, Centraal Museum, Utrecht, 1951
  • Tentoonstelling van schilderijen der Utrechtsche School, Centraal Museum, Utrecht, 1941

Duurzame url

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/collect.AE40018D-ADCE-4F6F-8DD9-544779A3DB8B

Vragen?

Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Kijk verder

Vier putti en de tekens van de dierenriem (De Twaalf Maanden des Jaars)

Vier putti en de tekens van de dierenriem (De Twaalf Maanden des Jaars)

Abraham Bloemaert, 1600 - 1699

Januari; De Twaalf Maanden des Jaars

Januari; De Twaalf Maanden des Jaars

Abraham Bloemaert, 1600 - 1699

Februari; De Twaalf Maanden des Jaars

Februari; De Twaalf Maanden des Jaars

Abraham Bloemaert, 1600 - 1699

Maart; De Twaalf Maanden des Jaars

Maart; De Twaalf Maanden des Jaars

Abraham Bloemaert, 1600 - 1699

April; De Twaalf Maanden des Jaars

April; De Twaalf Maanden des Jaars

Abraham Bloemaert, 1600 - 1699

Mei; De Twaalf Maanden des Jaars

Mei; De Twaalf Maanden des Jaars

Abraham Bloemaert, 1600 - 1699

Juni; De Twaalf Maanden des Jaars

Juni; De Twaalf Maanden des Jaars

Abraham Bloemaert, 1600 - 1699

Juli; De Twaalf Maanden des Jaars

Juli; De Twaalf Maanden des Jaars

Abraham Bloemaert, 1600 - 1699

Augustus. Parabel van de 'Tares'; de Twaalf Maanden des Jaars

Augustus. Parabel van de 'Tares'; de Twaalf Maanden des Jaars

Abraham Bloemaert, 1600 - 1699

September; De Twaalf Maanden des Jaars

September; De Twaalf Maanden des Jaars

Abraham Bloemaert, 1600 - 1699

Oktober; De Twaalf Maanden des Jaars

Oktober; De Twaalf Maanden des Jaars

Abraham Bloemaert, 1600 - 1699

November; De Twaalf Maanden des Jaars

November; De Twaalf Maanden des Jaars

Abraham Bloemaert, 1600 - 1699

Zomer. Een jonge vrouw

Zomer. Een jonge vrouw

Abraham Bloemaert, ca. 1740

Herfst. Een jonge vrouw

Herfst. Een jonge vrouw

Abraham Bloemaert, ca. 1740

Titelblad van het vierde deel van het tekeningenboek van Abraham Bloemaert

Titelblad van het vierde deel van het tekeningenboek van Abraham Bloemaert

Abraham Bloemaert, 1740

Winter. Een schaatser

Winter. Een schaatser

Abraham Bloemaert, ca. 1740

Handenwarmende arme man

Handenwarmende arme man

Abraham Bloemaert, ca. 1740

Drie figuren en een hand

Drie figuren en een hand

Abraham Bloemaert, ca. 1740

Vrouwenhoofd, gebogen naar rechts

Vrouwenhoofd, gebogen naar rechts

Abraham Bloemaert, ca. 1740

Hellebaardier en man met veldfles en profil

Hellebaardier en man met veldfles en profil

Abraham Bloemaert, ca. 1740

  • facebook
  • twitter
  • email
  • Whatsapp

Nieuwsbrief ontvangen?

Privacy statement

Aanmelden op nieuwsbrief mislukt.

Bedankt voor je aanmelding. Je ontvangt een e-mail die je inschrijving bevestigt.

logo-footer.svg

Contact

  • Agnietenstraat 1
  • 3512 XA Utrecht
  • info@centraalmuseum.nl

Openingstijden

  • Dinsdag t/m zondag 11.00 - 17.00 uur
  • Plan je bezoek




  • Kunst, design, mode en geschiedenis in het Centraal Museum. Adembenemende tentoonstellingen. Het mooiste museum van Utrecht, met zonnig café en tuin.
  • Kunst, design, mode en geschiedenis in het Centraal Museum. Adembenemende tentoonstellingen. Het mooiste museum van Utrecht, met zonnig café en tuin.
Menu
Geavanceerd zoeken...
  • Plan je bezoek
    • Zien en doen
    • Praktische informatie
    • Onderwijs, groepen & families
    • Zaalverhuur
  • Ontdek het museum
    • Verhalen
    • Bekijk de collectie online
    • Tentoonstellingsarchief
    • Podcasts
    • Tentoonstellingslijnen
    • Publieksprogramma's
    • Over de collectie
  • Over het museum
    • Steun het museum
    • Organisatie
    • Vacatures
    • Nieuws & pers
    • Klantenservice & contact
    • Voorwaarden
  • ENGLISH | DEUTSCH