Latona en de Lycische boeren.

Het verhaal van Latona en de Lycische boeren staat beschreven in de Metamorphosen (1-8 na Christus) van de Romeinse dichter Ovidius. Latona, zojuist bevallen van Apollo en Diana, werd door de boeren van Lycië verjaagd. Het was Juno, de jaloerse echtgenote van Jupiter, die het haar onmogelijk maakte haar dorst bij het meertje te lessen. Jupiter, de vader van de goddelijke tweeling, kwam haar te hulp en veranderde de boeren in kikkers. Het schilderij wordt vanwege de setting en het coloriet beschouwd als één van Bloemaerts meest aantrekkelijke landschappen.

1/2

Latona en de Lycische boeren.

Abraham Bloemaert (Gorinchem 1566 - 1651 Utrecht)

olieverf op doek

schilderij

aankoop 1918