De Ganzenmarkt en de Stadhuisbrug te Utrecht

<p style="margin:0cm;font-size:12pt;font-family:Calibri, sans-serif;"><span style="font-size:11pt;font-family:Arial, sans-serif;">Links op het schilderij is de Utrechtse Ganzenmarkt te zien vol kopers en verkopers en een kwakzalver die zijn praatjes verkoopt. De kooplieden, die hun waar over de Oudegracht aanvoerden, waren verplicht hun goederen te laten wegen in de Stadswaag, bij het huis &lsquo;Keyserrijk&rsquo;. Dit enorme pand is te zien aan de rechterkant van de markt. De stadskraan, rechts van het midden afgebeeld, takelde de koopwaar naar boven. Deze werd vervolgens met door paarden getrokken slee&euml;n van de lage werf naar de kade gesleept. Rechts op de achtergrond is de Domtoren te zien. </span><span style="font-size:11pt;font-family:Arial, sans-serif;">Droochsloot maakte dit schilderij omstreeks 1617, een jaar nadat de zuivel- en gevogeltemarkt van hier naar de Mariaplaats was verhuisd.</span></p>

1/7

Links op het schilderij is de Utrechtse Ganzenmarkt te zien vol kopers en verkopers en een kwakzalver die zijn praatjes verkoopt. De kooplieden, die hun waar over de Oudegracht aanvoerden, waren verplicht hun goederen te laten wegen in de Stadswaag, bij het huis ‘Keyserrijk’. Dit enorme pand is te zien aan de rechterkant van de markt. De stadskraan, rechts van het midden afgebeeld, takelde de koopwaar naar boven. Deze werd vervolgens met door paarden getrokken sleeën van de lage werf naar de kade gesleept. Rechts op de achtergrond is de Domtoren te zien. Droochsloot maakte dit schilderij omstreeks 1617, een jaar nadat de zuivel- en gevogeltemarkt van hier naar de Mariaplaats was verhuisd.

Nu in het museum in Collectie Centraal

De Ganzenmarkt en de Stadhuisbrug te Utrecht

Joost Cornelisz. Droochsloot (Utrecht 1585 na - 1666 Utrecht)

voor 1618

olieverf op doek

schilderij

schenking 1839

hoogte 107.3 cm

breedte 214.6 cm

hoogte (met lijst) 126.5 cm

breedte (met lijst) 234.5 cm

• geen :

Geassocieerd onderwerp

handel (markten) (Utrecht) (sociaal-economisch)

stedelijke ruimte (Utrecht) (bestuur)

Geassocieerde periode

Habsburgse tijd en Republiek 1528-1795

Motief

topografie, Utrecht (stad), Utrecht, Stadhuisbrug, Utrecht, Ganzenmarkt

Opmerkingen

Wegens het perspectief is de Ganzenmarkt drievoudig vergroot en de Oudegracht te smal weergegeven. Links voor een deel het St. Barbara- en Laurentiusgasthuis met het kapeltorentje. Rechts de stadswaag het Keizerrijk met daarvoor de stadskraan. Rechts de achterhuizen van de Snippenvlucht die halverwege op de werf waren gebouwd. De grote wijzerplaat werd in 1618 op de Domtoren aangebracht. Zie René de Kam, Frans Kipp en Daan Claessen, De Utrechtse Domtoren. Trots van de stad, Utrecht, 2021 (derde druk), pp. 244-250. Het is daarom aannemelijk dat het schilderij voor 1618 is geschilderd. Aquarel uit 1876 naar dit schilderij door Jozef Hoevenaar (1840-1926), 213 x 430 mm, in Het Utrechts Archief, Topografische Atlas, inv. nr. Ganzenmarkt c. 1610 (2).

• Archeologische en bouwhistorische kroniek van de gemeente Utrecht over 1987, A.F.E. Kipp ... [et al.], (Maandblad van Oud-Utrecht, 61, 12, 1988), 137-255, p. 182, afb. 78 (detail) op p. 183

• Branden of betalen : Kasteel Amerongen en Slot Zuylen in het rampjaar, Renger de Bruin, Lodewijk Gerretsen, Willem te Slaa, (Zwolle, 2022), p. 20, met afb.

• Buitenplaats Broekbergen : bewoners en hun idealen door de eeuwen heen, Mieke Tollenaar, (Nijkerk, 2022), p. 44, afb. kleur boven

• Collectie Centraal, Centraal Museum, Utrecht, 2023

• De gezonde stad , Centraal Museum, Utrecht, 2022