Keukenkast

diepte 45 cm

• geen :

Fysieke beschrijving

De kast is opgebouwd uit stijl- en regelwerk dat met elkaar is vergaard door getoogde pen- en gatverbindingen. De deuren zijn met twee scharnieren aan de stijlen bevestigd. De achterwand is opgebouwd uit zes planken van boven naar beneden, aan alle kanten gespijkerd en met elkaar vergaard door een messing en groef. De onderkast heeft een binnenplank. De bovenkast heeft twee binnenplanken. Er bevindt zich een lichtgroene beschildering met accenten in donkergroen en vergulding op de ornamenten. De binnenwand en de achterwand zijn wit geschilderd. Hieronder is een blauw/grijze afwerking zichtbaar op de slijtageplekken.

Geassocieerd onderwerp

Utrecht, Lucasbolwerk 2 (herkomst) Afkomstig van de keuken van het afgebroken huis, hoek Lucasbolwerk, nr. 2, Utrecht

Opmerkingen

Deze servieskast behoorde tot de vaste uitmonstering van de keuken van het afgebroken woonhuis Lucasbolwerk 2, zodat mag worden aangenomen dat dit object in Utrecht vervaardigd is.

De gesneden details sluiten aan bij het rococo, de grondvorm van het meubel en dan vooral de geschulpte afsluiting wordt volledig beheerst door de late barok. Misschien kan dit verschil in stijl worden verklaard doordat verschillende ambachtslieden bij de totstandkoming ervan betrokken waren: de vervaardiger van de kast zal een witwerker zijn geweest, een ambachtsman die volgens de gildenvoorschriften uitsluitend zachte, ongefineerde houtsoorten mocht verwerken. Dit type meubelen werd vaak beschilderd. Naast meubilair vervaardigden deze ambachtslieden ook kamerbetimmeringen en raamkozijnen. De gesneden onderdelen van deze kast zullen afkomstig zijn uit het atelier van de beeldsnijder die ook de decoratieve details van de betimmeringen vervaardigde.

• Catalogus van het Museum van Oudheden [1878], supplement, S. Muller Fz., (Utrecht, 1878), cat. nr. 288 4x

• Catalogus van het Museum van Oudheden [1904], door S. Muller Fz.. S. Muller Fz., (Utrecht, 1904), cat. nr. 411

• Holländische Möbel und Raumkunst von 1650-1780, hrsg. von C.H. de Jonge. eingeleitet von W. Vogelsang. C.H. de Jonge en W. Vogelsang, (Den Haag, 1922), afb. 205

• Gullivers Verzamelingen, Jaarbeurs, Utrecht, 2012