Nieuwjaarsprent van de twee boden van prins Willem van Oranje

Dit object is nu niet in het museum te zien

Nieuwjaarsprent van de twee boden van prins Willem van Oranje

Monogrammist A.L. (? ? - ? ?)

ca. 1584

houtsnede, ingekleurd, op papier

prent, houtsnede, druk

onbekend voor 1878

hoogte (blad) 35.5 cm

breedte (blad) 21.8 cm

Opschriften / merken

• opschrift m.b. : Wy Boden wenschen den Edeldom eerbaer/ // Als ionstighe sinnen voor een nieu Jaer.

• monogram l.o. : AL [aaneen]

• opschrift m.o. : Ioan.1. /-/ D'VVordt vleesch ghevvorden voor een blijde maere, // Tot onsen behoeue brenghen vvij als Messagieren, // Colos.3. /-/ En Christus Vrede t'eenen Nieuvven Iaere, // Onsen Duerluchtighen Prince seer goedertieren, // Opdat hy syn ondersaten soo mach bestieren, // Dat vvy in Godts vvoordt moghen leuen eendrachtich, // Matth.4. /-/ Ende dat beschermen voor vvoluen en dieren, // voor een nieuvve Iaer vvenschen vvy dit aendachtich, // Matth.7. /-/ Onsen Prince machtich.

• opschrift l.o. : Fiat Ordonnan[cie] van // III £ Actum den // XIX January 1584 // op F. Both. // 33 // Strick [-].

• opschrift m.o. : Die Gedeputeerden van [de]Staten 'sLandts van Utr[echt] // ordonneren Frans Both ontfanger te betaelen Lievin [de] // Vechter bode van zyn Extie voor een nye jaer voor // h[em ende] // dander bode van zyn voor- // seyde Extie dsomme van drye ca[rolus] // g[u]l[den]. Ende overbrengen[de] dese mit quitan[tie] 'tzall u in re[kening] // geleden ende gepasseert worden Actum den negenth[iende] // January XVc vier en[de] tachtentich. // Adriaen va[n] Zuijlen // Niclaes va[n] Zulen // Willem van Drielenbur[ch] // Ter ordonnanc[ie].

• opschrift l.o. : S[omma] III £ // Ik Lyevijn de Vechtere // bekenne by desen dat // Frans Both mijn dese drie // gulden bet[ael]t heeft op ten // XIXen Januarij 1584 // bij mij Vechtere

Geassocieerd onderwerp

provinciebestuur (Utrecht) (provincie Utrecht)

Geassocieerde periode

Habsburgse tijd en Republiek 1528-1795

Motief

geschiedenis, nieuwjaarsprent

Opmerkingen

Willem I (1533-1584) was van 1558 tot 1567 en van 1577 tot 1584 stadhouder van Utrecht. De nieuwjaarsprent is door de boden van prins Willem I in 1584 aangeboden aan de Staten van Utrecht. Zij ontvingen er een fooi van drie gulden voor.

• Catalogus van het Historisch Museum der stad [1928, cat. nrs. 1403-2891], W.C. Schuylenburg, (Utrecht, 1928), cat. nr. 1729

• Catalogus van het Museum van Oudheden [1878], door S. Muller Fz.. S. Muller Fz., (Utrecht, 1878), cat. nr. 1109

• Catalogus van het Museum van Oudheden [1904], door S. Muller Fz.. S. Muller Fz., (Utrecht, 1904), cat. nr. 1496

Tentoonstellingen