Sportlui (drie figuren)

Dit blad komt uit een grafiekmap van de Russische constructivist El Lissitzky, getiteld Sieg über die Sonne. Die titel verwijst naar een opera waarvoor Kasimir Malevitsj de decors en kostuums had ontworpen. Lissitzky beeldde de acteurs af als een soort mechanische marionetten, opgebouwd uit plastisch weergegeven geometrische elementen.

Dit object is nu niet in het museum te zien

Sportlui (drie figuren)

El Lissitzky (Pochinok 1890 - 1941 Schodnja)

1923 - 1923

litho op papier

20723

litho, prent

schenking 1977

hoogte (blad) 53.5 cm

breedte (blad) 45.7 cm

Opschriften / merken

• signatuur l.o. (gedrukt): El Lissitzky

• opschrift l.o. (gedrukt): 6

Opmerkingen

Blad 6 uit: El Lissitzky, 'Figurinenmappe. Die plastische Gestaltung der elektromechanischen Schau Sieg über die Sonne', Hannover (Leunis & Chapman) 1923. Map met 11 bladen, 9 Figurinen, titel en tekstblad. Lithografie. Oplage 75 exemplaren.

• Daubigny, Van Doesburg, Daniëls ... en 88 andere hoogtepunten uit de collectie moderne kunst van het Centraal Museum, Carel Blotkamp, (Utrecht, 1987), cat. nr. 41, pp. 96-97, met afb.

Tentoonstellingen

• S. van Ravesteyn, Centraal Museum, Utrecht, 1977 - 1978