Wijmans tekening doet denken aan het mannelijk onderlijf op het schilderij Aangekomene van Moesman. Beide kunstenaars schetsten de pose van een achteroverliggende man op een tafel tijdens een sessie bij Kunstliefde. Wijmans deed verder niets met zijn tekening, in tegenstelling tot Moesman, die bedacht dat het model ook zou kunnen zweven. Daarmee was het eerste idee voor zijn surrealistische schilderij geboren.
Dit object is nu niet in het museum te zien
Titel
Studies van mannelijke naakten
Vervaardiger
Louis Wijmans (Utrecht 1905 - 1994 Rotterdam)
Datering
1931 - 1932
Materiaal / Techniek
Inventarisnummer
19491
Objectnaam
Verwerving
aankoop 1975
Afmetingen
hoogte (blad en beeld) 56 cm
breedte (blad en beeld) 47.7 cm
Opschriften / merken
- signatuur en datering l.b. (met krijt): Louis Wijmans // 1931/32
Motief
Documentatie
- La diffusion du Surréalisme dans les pays néerlandophones 1920-1950, par José Vovelle ([Paris], 1984), band II, p. 537-538; band IV, afb. p. 151
- Kerende tijden : 190 jaar Genootschap Kunstliefde, met bijdr. van Henk van der Haar, Roman Koot, Hans Lutz en Manon Uphoff (Utrecht, 1997), p. 83, met afb.
- Van fouten en misvattingen in 'José Vovelle, La diffusion du Surréalisme dans les pays néerlandophones, 1984' in 1985 opgemerkt door het 'sujet d'étude' J.H. Moesman, J.H. Moesman (Tull en 't Waal, 1985), pp. 8-9
Tentoonstellingen
- De tranen van Eros, Centraal Museum, Utrecht, 2020
- 'Beste Vriend! Vuile Ploert', het surrealisme van J.H. Moesman in werken op papier, Centraal Museum, Utrecht, 1997
- Schilderijen en tekeningen van Louis Wijmans, Kunsthandel Fop Kleijn, Utrecht, 1975
Duurzame url
Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/collect.26E40B50-9D05-45BB-89A6-6F15BE781F08
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!