Moesman ging vanaf 1928 experimenteren met vreemde beeldcombinaties. Een jaar later leerde hij het werk van de Franse en Belgische surrealisten kennen. Dit schilderij met een onverbloemd seksuele symboliek is verwant aan het werk van de surrealist Salvador Dalí. Dat Moesman sterk onder de indruk was van Salvador Dalí blijkt wel uit dit schilderij. Het vrouwenlijf is flink overdreven en de paarsige hand is zelfs een directe ontlening aan Dalí. Op een expositie in 1932 in het Amsterdamse Stedelijk Museum hing een werk van de Spaanse meester. Daarvóór had Moesman alleen zwart-witplaatjes van zijn werk gezien. Maar toen hij Dalí’s gloeiende kleuren zag, veranderde hij zijn palet.
1/4
Moesman ging vanaf 1928 experimenteren met vreemde beeldcombinaties. Een jaar later leerde hij het werk van de Franse en Belgische surrealisten kennen. Dit schilderij met een onverbloemd seksuele symboliek is verwant aan het werk van de surrealist Salvador Dalí. Dat Moesman sterk onder de indruk was van Salvador Dalí blijkt wel uit dit schilderij. Het vrouwenlijf is flink overdreven en de paarsige hand is zelfs een directe ontlening aan Dalí. Op een expositie in 1932 in het Amsterdamse Stedelijk Museum hing een werk van de Spaanse meester. Daarvóór had Moesman alleen zwart-witplaatjes van zijn werk gezien. Maar toen hij Dalí’s gloeiende kleuren zag, veranderde hij zijn palet.
signatuur en datering r.o. (met verf): J.H. Moesman // 1932
Opmerkingen
Schilderij werd verwijderd uit de tentoonstelling De Onafhankelijken in het Stedelijk Museum Amsterdam febr./maart 1933.
Documentatie
"Kijk maar, er staat niet wat er staat", (Utrecht, 1976), p. 27 afb.
'Beste Vriend! Vuile Ploert' : het surrealisme van J.H. Moesman in werken op papier, samenst. Dick Adelaar en Her de Vries. [voorw. Marja Bosma], (Utrecht, 1997), p. 23; p. 43 afb. in kleur
Aangekomene : J.H. Moesman (1909-1988), Marja Bosma, (Bulletin van de Vereniging Rembrandt, 12, 1, voorjaar 2002), 20-22, pp. 20-22, met afb. in kleur