Tirsenia, moeder van Hermonillus, verandert in een citroenboom

Tirsenia, moeder van Hermonillus, verandert in een citroenboom

Cornelis Bloemaert (uitvoerder) (Utrecht 1603 ca. - 1692 voor Rome)

Giovanni Francesco Romanelli (ontwerper) ( 1610 - 1662 )

ca. 1650

gravure; kopergravure; gegraveerd

prent, kopergravure

aankoop 1973

hoogte (beeld) 30.5 cm (? groter dan plaat ?)

breedte (beeld) 20.4 cm

hoogte (plaat) 30.4 cm (? kleiner dan beeld ?)

breedte (plaat) 20.9 cm

hoogte (blad) 34.9 cm

breedte (blad) 22.9 cm

• signatuur in beeld rechts in het benedendeel aan de voet van monument (gegraveerd): F. Romanell del // C.Bloemaert sculp

Motief

literatuur, Tirsenia verandert in een citroenboom

Opmerkingen

Dit werk behoort tot een serie van vijf gravures waarvan vier in de collectie van het Centraal Museum.

Dezelfde gravure komt voor in Giovanni Battista Ferrari, 'Hesperides', Rome 1646. Cornelis Bloemaert maakte voor dit boek vijf gravures naar tekeningen van Albani, Poussin, Domenichino, Sacchi en Romanelli. Ook andere graveurs, zoals Claude Mellan werkten mee aan dit project. Het boek van Ferrari is een botanische verhandeling over citrussoorten, aangevuld met mythologische vertellingen, die gedeeltelijk van de hand van de auteur zelf zijn.

behorend bij inv. nr. 6675, Corn. Bloemaert naar Zampieri, Domenichino: Leonillo, dochter van Tirsenia, wordt veranderd in een sinaasappelboom, kopergravure (Hollstein II, p. 75, nr. 74)

• Dutch and Flemish Etchings, Engravings and Woodcuts, ca. 1450-1700, volume II, F.W.H. Hollstein, Amsterdam, p. 75, nr. 73