Fragment van een epitaaf met Maria met het Kind, omhangen met een rozenkrans, een onbekende heilige en een geestelijke

De meeste namen van middeleeuwse kunstenaars zijn niet meer bekend. Een paar zijn overgeleverd in contracten tussen de opdrachtgever en de kunstenaar. Ook komen ze wel voor in de gildenboeken. In Utrecht moesten beeldhouwers lid zijn van het Zadelaarsgilde om hun beroep zelfstandig te mogen uitoefenen. Voor onbekende meesters worden noodnamen verzonnen, die meestal aan een kunstwerk of locatie ontleend wordt. De Meester van de Utrechtse Stenen Vrouwenkop is vernoemd naar een sculptuur in Museum Catharijneconvent. In het Centraal Museum bevinden zich nog twee epitafen van dit type uit de Mariakerk.

ca. 1510 - ca. 1520

Baumberger kalksteen, sporen van polychromie

grafmonument, epitaaf

onbekend voor 1878

hoogte 49 cm

breedte 61.6 cm

diepte 11.4 cm

Geassocieerd onderwerp

Utrecht, onbekende kerk (herkomst)

Utrecht, onbekende kerken (religie)

Geassocieerde periode

Bisschoppelijk Utrecht 695-1528

Motief

Maria met kind, heilige, geestelijke

Opmerkingen

Het epitaaf behoort tot hetzelfde type als dat van de kanunnik uit de Sint Mariakerk in Utrecht (inv.nr. 1800). Stilistisch sluit het zeer nauw aan bij beeldhouwwerk dat wordt toegeschreven aan het atelier van de Meester van de Utrechtse Stenen Vrouwenkop. Het vertoont in het bijzonder een nauwe relatie met het epitaaf van een kanunnik van de Sint Mariakerk (inv.nr. 1801) en met het schoorsteenfries met de wapens van Jacob van Asch en Maria van Vianen (inv.nr. 1762), die beide van dezelfde hand zijn.

• Beelden uit een bisschopsstad : Utrechtse beeldhouwkunst uit de middeleeuwen en de renaissance, tekst en samenst. J.W. Klinckaert, (Utrecht, 1994), nr. 29

• Beeldhouwkunst tot 1850. De verzamelingen van het Centraal Museum Utrecht [cat. nrs. 1-243], Jan Klinckaert, (Utrecht, 1997), p. 295, cat. nr. 95, met afb.

• Catalogus van het Historisch Museum der stad [1928, cat. nrs. 1403-2891], W.C. Schuylenburg, (Utrecht, 1928), cat. nr. 1494

• Beeldhouwkunst voor de Beeldenstorm, Nicolaïkerk (Utrecht), Utrecht, 2007