Portret van Eva Wtewael (1607-1635)

Het portret van Eva is het enige informele uit de reeks portretten die Wtewael van zijn gezinsleden schilderde. Hij schilderde zijn jongste dochter op 21-jarige leeftijd. Zij is geportretteerd als het toonbeeld van een deugdzame vrouw. Het kantwerk en het naaikussen wijzen op haar dagelijkse bezigheden. Het bijbeltje of gebedenboek op tafel duidt op haar gelovige leven. De meubels en objecten in de afgebeelde kamer hebben waarschijnlijk alle werkelijk bestaan. De op het portret afgebeelde tafel komt voor in de inventaris van Wtewael en is via overerving in het Centraal Museum terechtgekomen.

1/3

Nu in het museum in Collectie Centraal

Portret van Eva Wtewael (1607-1635)

Joachim Wtewael (Utrecht 1566 - 1638 Utrecht)

olieverf op paneel

schilderij

legaat 1972

hoogte 54.7 cm

breedte 40.5 cm

hoogte (met lijst) 82.8 cm

breedte (met lijst) 69 cm

diepte (met lijst) 5 cm

• datering recto r.o. (op tafelpoot) : An° 1628

• opschrift verso m.b. (op (origineel?) papiertje) (met inkt): Eva Wttewaal D[ocht]er // Joachim Wttewaal [...]

Geassocieerd onderwerp

(herkomst) afkomstig van de familie Martens van Sevenhoven

bestuurders (Utrecht) (bestuur)

kunstenaars (beeldende kunst) (Utrecht) (cultuur)

Geassocieerde periode

Habsburgse tijd en Republiek 1528-1795

Motief

portret, vrouwenportret, Wtewael, Eva

Opmerkingen

Eva Wtewael was het jongste kind van de schilder Joachim Wtewael en Christina van Halen. De op het schilderij afgebeelde tafel bevond zich met de schilderijen in het bezit van de familie Martens en bevindt zich nu eveneens in het CM, inv.nr. 8465.

• Caesar van Everdingen : Schilder met een vleiende penseel (1616/1617-1678), samenst. en red. Christi M. Klinkert en Yvonne Bleyerveld, (Alkmaar, 2016)

• De Utrechtse Parade 1495-1995 : van Van Scorel tot Rietveld en Koch, red. Renger de Bruin, Jos de Meyere, Suzanne de Sitter. teksten Hanneke Adriaans, Marja Bosma, Renger de Bruin, Roman Koot, Jos de Meyere, Ida van Zijl, (Utrecht, 1994), p. 113, afb. in kleur p. 114

• De portrettenverzameling Martens van Sevenhoven, een beeldkroniek van een Utrechtse familie, F.G.L.O. van Kretschmar, (Jaarboek Centraal Bureau voor Genealogie, 1978), p. 182, nr. 70, kleurenpl. I

• Collectie Centraal, Centraal Museum, Utrecht, 2023