Draagpilaster met hermatlant

diepte 12 cm

• geen :

Fysieke beschrijving

De pilaster is gesneden uit een massief stuk eikenhout.

Geassocieerd onderwerp

Domkerk (Utrecht) (herkomst)

bisdom (Utrecht) (religie)

Geassocieerde periode

Bisschoppelijk Utrecht 695-1528

Motief

hermatlant

Opmerkingen

Afkomstig van de zetel van de bisschop of de domdeken in het koor van de Domkerk. Aan elk van de oostelijke uiteinden van de kanunnikenbanken stond een grotere zetel, voorzien van een baldakijn. De noordelijke was voorbehouden aan de domdeken, de zuidelijke aan de bisschop. De eikenhouten draagpilaster ondersteunde oorspronkelijk het baldakijn boven de zetel van de bisschop of de domdeken.

• Beelden in de late Middeleeuwen en Renaissance : Late Gothic and Renaissance sculpture in The Netherlands, red. = ed. Reindert Falkenburg ... [et al.], (Zwolle, 1994), p. 53, afb. 8, p. 54.

• Beeldhouwers en beeldhouwkunst, door P.T.A. Swillens, (Hart van Nederland : een boek over de stad en de provincie Utrecht), 209 - 237, (Utrecht, 1950), p. 224

• Beeldhouwkunst Aartsbischoppelijk Museum Utrecht, [voorw. D. Bouvy], (Utrecht, 1962), p. 177, cat. nrs. 332-333

• In beeld. Het beeld en zijn opdrachtgever, Centraal Museum, Utrecht, 1997

• Utrecht, een hemel op aarde, Rijksmuseum Het Catharijneconvent, Utrecht, 1988