In 1956 maakte Constant een ontwerp voor een permanent zigeunerkamp, waarvan de ruimte door verplaatsbare wanden kon worden ingedeeld. Dat leidde korte tijd later tot de constructie van New Babylon, een model voor de nieuwe leefwereld van de toekomstige mens, Homo Ludens (spelende mens). Fiesta gitana, zigeunerfeest, beschouwde Constant zelf als een illustratie bij New Babylon. Het schilderij is echter allesbehalve feestelijk. Het landschap ziet eruit als een slagveld. Constant meende dat Homo Faber, de werkende mens, zich door oorlogen te gronde zou richten. Hierdoor zou de ruimte vrij komen voor een nieuwe, ludieke cultuur.
1/2
In 1956 maakte Constant een ontwerp voor een permanent zigeunerkamp, waarvan de ruimte door verplaatsbare wanden kon worden ingedeeld. Dat leidde korte tijd later tot de constructie van New Babylon, een model voor de nieuwe leefwereld van de toekomstige mens, Homo Ludens (spelende mens). Fiesta gitana, zigeunerfeest, beschouwde Constant zelf als een illustratie bij New Babylon. Het schilderij is echter allesbehalve feestelijk. Het landschap ziet eruit als een slagveld. Constant meende dat Homo Faber, de werkende mens, zich door oorlogen te gronde zou richten. Hierdoor zou de ruimte vrij komen voor een nieuwe, ludieke cultuur.