Kast

Kast

eikenhout; iepenhout; palissanderhout; palissanderfineer

kast

legaat + 1970 (bruikleen sinds 1959)

hoogte 168 cm

breedte 98 cm

diepte 75 cm

• geen :

Fysieke beschrijving

De kast is opgebouwd uit een onderstel, twee zijden, een achterwand, een kap en een deur. Alle onderdelen zijn door enkel getoogde pen- en gatverbindingen met elkaar vergaard. Het lijstwerk is gelijmd en gespijkerd. De deur is opgebouwd uit twee verticale planken, koud op elkaar gelijmd. De deur draait op uitstekende speunen. De kap valt met pennen op de zijden van de kast. De achterwand is opgebouwd uit drie verticale planken, die met een messing en groef in elkaar grijpen. Met een bossing vallen de planken in de hoekstijlen en bovenregel, de onderzijde van de planken is tegen de achterzijde van de kast gespijkerd.

• Jaarverslag 1969 : Centraal Museum, Utrecht, de directrice van het Centraal Museum Maria Elisabeth Houtzager, (Utrecht, 1970), p. 13