Dit schilderij van Bijlert, waar vier mensen ogenschijnlijk plezier hebben in een herberg, had waarschijnlijk een diepere betekenis. Zo staat de krakeling symbool voor het kwetsbare leven, dat snel kan breken. Tegelijkertijd lijkt er ook een wedstrijd gaande, waarbij het erom spant welke kant van de krakeling als eerste breekt als er twee personen aan trekken. Aangezien de vrouw twee vingers gebruikt, kan het hier ook wel eens over valsspelen gaan.
1/2
Dit schilderij van Bijlert, waar vier mensen ogenschijnlijk plezier hebben in een herberg, had waarschijnlijk een diepere betekenis. Zo staat de krakeling symbool voor het kwetsbare leven, dat snel kan breken. Tegelijkertijd lijkt er ook een wedstrijd gaande, waarbij het erom spant welke kant van de krakeling als eerste breekt als er twee personen aan trekken. Aangezien de vrouw twee vingers gebruikt, kan het hier ook wel eens over valsspelen gaan.
Inv. nr. 16463 stelt een vrouwenlist voor. het werk is lange tijd beschouwd als het pendant van Jan van Bijlert, 'Wafel en Pannenkoek etend gezelschap', 1630-1640. Doek, 90,3 x 120,6 cm. Braunschweig, Herzog Anton Ulrich-Museum. Zie Delft 1969(a), p. 60; Braunschweig 1978, cat.nr.7, p. 61; Klessmann in Braunschweig 1983, cat. nr. 187, p. 41; Döring 1987. De schilderijen werden als pendanten getoond in Kopenhagen 1988, cat. nrs. 1001 en 1001a, p. 307. Zie echter Huys Janssen 1994(a), cat. nr. 128, pp. 192-193 en cat. nr. 131, pp. 195-196 en Huys Janssen 1998, cat. nr. 140, p. 152
Documentatie
21ste Oude Kunst- en Antiekbeurs, p. 60, met afb.
Brood : De geschiedenis van het brood en het broodgebruik in Nederland, Voorw. Dr. W.A.L. Beeren ; tekst Drs. J. R. ter Molen, (Rotterdam, 1983), p. 83, afb. op p. 82, cat. nr. 322
Christian IV and Europe, p. 307, cat. nr. 1001, afb. op p.309