Het trekken aan de krakeling

Het trekken aan de krakeling

Dit schilderij van Bijlert, waar vier mensen ogenschijnlijk plezier hebben in een herberg, had waarschijnlijk een diepere betekenis. Zo staat de krakeling symbool voor het kwetsbare leven, dat snel kan breken. Tegelijkertijd lijkt er ook een wedstrijd gaande, waarbij het erom spant welke kant van de krakeling als eerste breekt als er twee personen aan trekken. Aangezien de vrouw twee vingers gebruikt, kan het hier ook wel eens over valsspelen gaan.

1/2

Dit schilderij van Bijlert, waar vier mensen ogenschijnlijk plezier hebben in een herberg, had waarschijnlijk een diepere betekenis. Zo staat de krakeling symbool voor het kwetsbare leven, dat snel kan breken. Tegelijkertijd lijkt er ook een wedstrijd gaande, waarbij het erom spant welke kant van de krakeling als eerste breekt als er twee personen aan trekken. Aangezien de vrouw twee vingers gebruikt, kan het hier ook wel eens over valsspelen gaan.

Dit object is nu niet in het museum te zien

Titel

Het trekken aan de krakeling

Vervaardiger

Jan van Bijlert (Utrecht 1597/1598 - 1671 Utrecht)

Datering

1630 - 1640

Materiaal / Techniek

olieverf op doek

Inventarisnummer

16463

Objectnaam

schilderij

Verwerving

aankoop 1970

Afmetingen

hoogte 90.5 cm

breedte 119 cm

hoogte (met lijst) 108.5 cm

breedte (met lijst) 137.4 cm

Opschriften / merken

  • signatuur l.b. (met verf): Jv bijlert.fe. [Jv ineen]

Motief

genre

Opmerkingen

Inv. nr. 16463 stelt een vrouwenlist voor. het werk is lange tijd beschouwd als het pendant van Jan van Bijlert, 'Wafel en Pannenkoek etend gezelschap', 1630-1640. Doek, 90,3 x 120,6 cm. Braunschweig, Herzog Anton Ulrich-Museum. Zie Delft 1969(a), p. 60; Braunschweig 1978, cat.nr.7, p. 61; Klessmann in Braunschweig 1983, cat. nr. 187, p. 41; Döring 1987. De schilderijen werden als pendanten getoond in Kopenhagen 1988, cat. nrs. 1001 en 1001a, p. 307. Zie echter Huys Janssen 1994(a), cat. nr. 128, pp. 192-193 en cat. nr. 131, pp. 195-196 en Huys Janssen 1998, cat. nr. 140, p. 152

Documentatie

  • 21ste Oude Kunst- en Antiekbeurs, p. 60, met afb.

  • Brood : De geschiedenis van het brood en het broodgebruik in Nederland, Voorw. Dr. W.A.L. Beeren ; tekst Drs. J. R. ter Molen, (Rotterdam, 1983), p. 83, afb. op p. 82, cat. nr. 322

  • Christian IV and Europe, p. 307, cat. nr. 1001, afb. op p.309

Tentoonstellingen

  • Ommuurde Stad, Centraal Museum, Utrecht, 2020 - 2021

  • Maria Elisabeth Houtzager, spraakmakende directrice, Centraal Museum, Utrecht, 2012 - 2013

  • Spreken is zilver, kijken is goud, Noordbrabants Museum, Den Bosch, 2006

Duurzame url

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL:

https://hdl.handle.net/21.12130/collect.76093656-400C-4882-89AB-57A4FE636A70

Vragen?

Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!