Stoel

diepte 49.5 cm

• geen :

Fysieke beschrijving

De stoel opgebouwd uit iepenhouten onderdelen. De poten zijn met de sporten verbonden door enkel getoogde pen- en gatverbindingen en met de vier zittingregels door dubbel getoogde pen- en gatverbindingen. Het gevormde zittingraam wordt aan de onderzijde verstevigd door niet oorspronkelijke hoekklossen. Het stijl- en regelwerk van het rugpand is vergaard door gelijmde pen- en gatverbindingen

Geassocieerd onderwerp

Utrecht (herkomst) afkomstig van de familie Martens van Sevenhoven

bestuurders (Utrecht) (bestuur)

Geassocieerde periode

Moderne tijd 1795-heden

Opmerkingen

Misschien werd dit ameublement omstreeks 1790 aangekocht door het echtpaar David Johan Martens-Johanna Henrietta Strick van Linschoten, die in 1791 waren gehuwd. Op een portret dat Christiaan van Geelen in 1800 van dit echtpaar vervaardigde, is zij gezeten op een identieke stoel, waarvan op het portret de rug duidelijk is te onderscheiden. Een verwante set, waarvan de onderregel van cannelures is voorzien, bevond zich tot 1919 op het landgoed Rhijnauwen, dat in opdracht van haar vader Jan Balthasar in de jaren 1770 werd verbouwd. Aangezien deze buitenplaats tot 1919 in het bezit van deze tak van de familie Strick van Linschoten bleef, is het mogelijk dat deze meubelen tot de oorspronkelijke meubilering van de buitenplaats behoorde. Opmerkelijk is de omgeving waarin het echtpaar Martens-Strick van Linschoten werd geportretteerd; beide worden tegen de achtergrond van een parklandschap geplaatst. Of dit ook betekent dat dit type eenvoudige meubelen speciaal als tuinmeubilair diende, is onduidelijk: weliswaar blijkt uit de kasboeken van de ongehuwde broers en zusters Martens dat er speciaal voor de tuin bestemd meubilair werd aangeschaft; anderzijds stonden in 1822 in de eetkamer een serie van tien iepen stoelen en twee fauteuils opgesteld, die in 1802 voor het bescheiden bedrag van 52 gulden werden gekocht. Afkomstig van de familie Martens van Sevenhoven.

• Jaarverslag 1968 : Centraal Museum, Utrecht, de directrice van het Centraal Museum Maria Elisabeth Houtzager, (Utrecht, 1969), p. 10