Buffet

Buffet

ca. 1800 - ca. 1810

eiken- en mahoniehout, mahoniefineer, messing, marmer

buffet

legaat 1968

hoogte 91 cm

breedte 116 cm

diepte 57 cm

• geen :

Fysieke beschrijving

Het buffet is opgebouwd uit een kast met twee deuren, een lade en een naar voren schuivend marmeren blad. De stijlen en regels zijn door gelijmde pen- en gatverbindingen met elkaar vergaard. In de ontstane raamwerken zijn panelen ingelaten met een messing en groef. Het lijstwerk is gelijmd. De deuren draaien op speunen. De onderdelen van de lade zijn door zwaluwstaartverbindingen met elkaar verbonden. Het gehele meubel is gefineerd met mahoniefineer. De trekplateaus hebben een klein messing ringetje aan beide zijden.

• Jaarverslag 1968 : Centraal Museum, Utrecht, de directrice van het Centraal Museum Maria Elisabeth Houtzager, (Utrecht, 1969), p. 9