De berouwvolle Petrus

De berouwvolle Petrus

Intens bedroeft en met samengewrongen handen kijkt de apostel Petrus schuin naar boven, waar het licht vandaan komt. Zijn attribuut, de sleutels van de hemelpoort, bevindt zich achter hem aan de muur. Hendrick ter Brugghen was de belangrijkste Utrechtse Caravaggist. Hoewel de signatuur en datering origineel zijn, wordt de toeschrijving van dit schilderij aan Ter Brugghen betwijfeld. Als het om een eigenhandig werk gaat, dan is De berouwvolle Petrus het vroegste schilderij dat van Ter Brugghen bekend is.

1/2

Intens bedroeft en met samengewrongen handen kijkt de apostel Petrus schuin naar boven, waar het licht vandaan komt. Zijn attribuut, de sleutels van de hemelpoort, bevindt zich achter hem aan de muur. Hendrick ter Brugghen was de belangrijkste Utrechtse Caravaggist. Hoewel de signatuur en datering origineel zijn, wordt de toeschrijving van dit schilderij aan Ter Brugghen betwijfeld. Als het om een eigenhandig werk gaat, dan is De berouwvolle Petrus het vroegste schilderij dat van Ter Brugghen bekend is.

Dit object is nu niet in het museum te zien

Titel

De berouwvolle Petrus

Vervaardiger

toegeschreven Hendrick ter Brugghen (Utrecht 1588 - 1629 Utrecht)

Datering

1616 (?)

Materiaal / Techniek

olieverf op doek

Inventarisnummer

15762

Objectnaam

schilderij

Verwerving

aankoop 1967

Afmetingen

hoogte 67.7 cm

breedte 85.8 cm

hoogte (met lijst) 90 cm

breedte (met lijst) 108.7 cm

diepte (met lijst) 7 cm

Opschriften / merken

  • signatuur en datering l.o. (met verf): HT Brugghen. fecit. 1616 [?][HT aaneen] (deels opgehaald)

Geassocieerd onderwerp

(herkomst) uit het bezit van de familie van de Mortel te Chicago

Motief

historie, N.T., heilige, Petrus (heilige)

Opmerkingen

Volgens Nicolson betreft het hier een kopie naar een verloren gegaan schilderij. Zie Nicolson 1958, cat. nr. D 90, pp. 116-117, Nicolson 1960 (c), p. 470 (noot 24), en Nicolson 1973, p. 237. De toeschrijving wordt eveneens betwist door Blanckert in Utrecht / Braunschweig 1986-1987, p. 39 (noot 9), en Slatkes. Zie Slatkes 1981-1982, p. 183 en Slatkes 1988, p. 80. Volgens Van Thiel betreft het een origineel dat gedateerd moet worden tussen 1618 en 1620. Zie Van Thiel 1971, pp. 105-107, en van Thiel 1988. Ook Schnakenburg 1987, pp. 173-174 is ervan overtuigd dat het om een origineel werk gaat. Het schilderij is grotendeels overschilderd. Een andere versie op doek, 70 x 91 cm, bevond zich in de kunsthandel. Zie Parijs 1992 (a), cat. nr. 7, pp. 28-32.

Documentatie

  • 'De kruisiging met leden van de familie van Adraen Willemsz. Ploos' naar Hendrick ter Brugghen, 1624?, [tekst Liesbeth M. Helmus], (Utrecht, [2005])

  • 'The crucifiixion with members of the family of Adraen Willemsz. Ploos' after Hendrick ter Brugghen, 1624?, [text Liesbeth M. Helmus], (Utrecht, [2005])

  • Bringing Ter Brugghen and Baburen up-to-date, Leonard J. Slatkes, (Bulletin du Musée National de Varsovie, 3-4; 37, 1996), 199-219, p. 203-204

Tentoonstellingen

  • Utrecht, Caravaggio and Europe, Alte Pinakothek, München, 2019

  • Utrecht, Caravaggio en Europa, Centraal Museum, Utrecht, 2018 - 2019

  • Emoties - Geschilderde gevoelens in de Gouden Eeuw, Frans Hals Museum, Haarlem, 2014 - 2015

Duurzame url

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL:

https://hdl.handle.net/21.12130/collect.FF740733-42B7-4E46-AF4F-A72684871474

Vragen?

Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!