Boeken- of archiefkast.

Dit object is nu niet in het museum te zien

Boeken- of archiefkast.

vurenhout; gaas; laken

kast, archiefkast

overdracht 1965

hoogte 227 cm

breedte 149 cm

diepte 51 cm

Opschriften / merken

• opschrift en datering in tympaan (relief gesneden en vergulde letters): D'GEREGTS KAST VAN ZUILEN ANNO 1764

Fysieke beschrijving

De kast is opgebouwd uit een plint, twee zijden, een achterwand, een kap en twee deuren. Alle onderdelen zijn door dubbel getoogde pen- en gatverbindingen verbonden. De deuren zijn opgebouwd uit raamwerken waarin panelen vallen. De deuren draaien op speunen en in de rechterdeur bevinden zich drie sloten met kale sleutelgaten. De profiellijsten zijn gespijkerd. De zijden hebben dezelfde opbouw als de deuren. De achterwand is opgebouwd uit vijf verticale planken met elkaar verbonden door messing en groef en aan de boven- en onderkant tegen de regels gespijkerd.

Geassocieerd onderwerp

Zuilen (provincie Utrecht)

Geassocieerde periode

Habsburgse tijd en Republiek 1528-1795

Opmerkingen

Afkomstig uit het voormalige gemeentehuis van Zuilen. De gemeente Zuilen werd in 1954 opgeheven en gedeeltelijk bij Utrecht gevoegd.

• [Verslag] Centraal Museum [1965], de directrice van het Centraal Museum Maria Elisabeth Houtzager, ([Utrecht, 1966]), p. 13