Linnenkast

diepte 51.5 cm

• geen :

Fysieke beschrijving

De kast is opgebouwd uit een onderstel, twee deuren, twee zijden, een achterwand en een kap. Het onderstel is opgebouwd uit vier brede regels, met elkaar verbonden door zwaluwstaartverbindingen Hier tegen zijn aan de binnenzijde van de voorhoeken klossen gelijmd waar de gedraaide poten in vallen. De stijlen en regels van de kast zijn met elkaar vergaard door gelijmde pen- en gatverbindingen. De zijden vallen ieder met twee ronde pennen in het onderstel en worden gezekerd met een ledikantschroef, door de onderregel heen. De deuren draaien op kleine niet uitstekende speunen, waardoor de deuren niet helemaal open kunnen worden geklapt. De achterwand is opgebouwd uit vier panelen met aan alle zijden een bossing. De panelen bestaan uit drie koud op elkaar gelijmde planken. Twee van de vier panelen vallen in de achterregel van het onderstel, met ertussen een smalle verticale plank met aan beide kanten een messing. De kap bestaat net als het onderstel uit een raamwerk waarbij de achterregel met de zijregel is verbonden door zwaluwstaartverbindingen. Ook de voorregel is met zwaluwstaarten verbonden in halfbolle latjes die een ronding maken. Met twee ronde pennen aan de onderkant van de zijregels valt de kap in de zijden van de kast, waarbij een ledikantschroef in het midden de verbinding zekert. De sierlijsten zijn gelijmd.

Geassocieerd onderwerp

(herkomst) afkomstig van mej. W.A.H. Elink Schuurman

• [Verslag] Centraal Museum [1965], de directrice van het Centraal Museum Maria Elisabeth Houtzager, ([Utrecht, 1966]), p. 8