Plaquette met voorstelling van Pan en Syrinx

Paulus van Vianen maakte deze plaquette en die met een voorstelling van Diana en Actaeon (inv.nr. 14745) op het toppunt van zijn carrière. In 1603 was hij in dienst gekomen van keizer Rudolf II in Praag. De twee jaar daarvoor werkte hij in Salzburg aan het hof van aartsbisschop Wolf Dietrich van Raitenau. In deze periode wordt het landschap een belangrijke inspiratiebron. Ook de geïdealiseerde figuren van de mythologische voorstellingen op deze plaquettes zijn in realistische landschappen geplaatst. Op dit stuk uit 1613 vindt de metamorfose van de nimf Syrinx plaats. Achterna gezeten door de god Pan verandert zij in ruisend riet. In de houding van de lichamen op beide plaquettes heeft Van Vianen zoveel mogelijk variatie aangebracht om zijn virtuoze vakmanschap te etaleren. De vergulding is niet origineel en waarschijnlijk in de 19de eeuw aangebracht.

1/3

Nu in het museum in Collectie Centraal

Plaquette met voorstelling van Pan en Syrinx

Paulus van Vianen (Utrecht 1570 ca. - 1613 Praag)