Paulus van Vianen maakte deze plaquette en die met een voorstelling van Pan en Syrinx (inv.nr. 14746) op het toppunt van zijn carrière. In 1603 was hij in dienst gekomen van keizer Rudolf II in Praag. De twee jaar daarvoor werkte hij in Salzburg aan het hof van aartsbisschop Wolf Dietrich van Raitenau. In deze periode wordt het landschap een belangrijke inspiratiebron. Ook de geïdealiseerde figuren van de mythologische voorstellingen op deze plaquettes zijn in realistische landschappen geplaatst. Op dit stuk uit 1612 is te zien hoe de herder Actaeon in een hert verandert, nadat hij de godin Diana bij het baden heeft bespied. Later wordt hij door zijn eigen honden verscheurd.
1/4
Paulus van Vianen maakte deze plaquette en die met een voorstelling van Pan en Syrinx (inv.nr. 14746) op het toppunt van zijn carrière. In 1603 was hij in dienst gekomen van keizer Rudolf II in Praag. De twee jaar daarvoor werkte hij in Salzburg aan het hof van aartsbisschop Wolf Dietrich van Raitenau. In deze periode wordt het landschap een belangrijke inspiratiebron. Ook de geïdealiseerde figuren van de mythologische voorstellingen op deze plaquettes zijn in realistische landschappen geplaatst. Op dit stuk uit 1612 is te zien hoe de herder Actaeon in een hert verandert, nadat hij de godin Diana bij het baden heeft bespied. Later wordt hij door zijn eigen honden verscheurd.
Adam, Paulus en Christiaen van Vianen; leven en werk, A.L. den Blaauwen, (Leiden, 1957), pp. 24-25
Collection de feu M.- W.J.R. Dreesmann Amsterdam. Tableaux, dessins, eaux-fortes, antiquités, (Amsterdam, 1960-03-22/25), cat. nr. 103, p. 29
Das niederländische Ohrmuschel-Ornament : Phänomen und Entwickelung dargestelt an den Werken und Entwürfen der Goldschmiedefamilien van Vianen und Lutma : Inaugural-Dissertation zur Erlangung des Doktorsgrades der Philoshophischen Fakultät der Ludwig-Maximilians-Universität zu München, vorgelegt von Antje-Maria von Graevenitz, (Bamberg, 1973), p. 123 (noot 396), pp. 126-127 (noot 406)