Plaquette met voorstelling van Diana en Actaeon

Paulus van Vianen maakte deze plaquette en die met een voorstelling van Pan en Syrinx (inv.nr. 14746) op het toppunt van zijn carrière. In 1603 was hij in dienst gekomen van keizer Rudolf II in Praag. De twee jaar daarvoor werkte hij in Salzburg aan het hof van aartsbisschop Wolf Dietrich van Raitenau. In deze periode wordt het landschap een belangrijke inspiratiebron. Ook de geïdealiseerde figuren van de mythologische voorstellingen op deze plaquettes zijn in realistische landschappen geplaatst. Op dit stuk uit 1612 is te zien hoe de herder Actaeon in een hert verandert, nadat hij de godin Diana bij het baden heeft bespied. Later wordt hij door zijn eigen honden verscheurd.

1/4

Nu in het museum in Collectie Centraal

Plaquette met voorstelling van Diana en Actaeon

Paulus van Vianen (Utrecht 1570 ca. - 1613 Praag)