Gezicht op de stad Utrecht vanuit het noord-oosten

In stadsaanzichten zijn de contouren van het Duitse Huis, dat tegen de stadsmuren aanlag, nog steeds goed te zien. Het Duitse Huis was het hoofdkwartier van de Duitse Orde, een geestelijke ridderorde. Vooral de 30 meter hoge kerk steekt boven de andere gebouwen uit en bepaalt de skyline van Utrecht, totdat de storm van 1674 deze drastisch verandert. Ook de kerk van het Duitse Huis werd toen verwoest.

Gezicht op de stad Utrecht vanuit het noord-oosten

ca. 1648 - ca. 1677 (gedrukt ca. 1665-1689)

gravure op papier

prent, gravure

aankoop 1964

hoogte 40.7 cm

breedte 49.9 cm

hoogte (papier) 41.5 cm

breedte (papier) 50.5 cm

hoogte (passepartout) 70 cm

breedte (passepartout) 100 cm

• opschrift en signatuur r.o. : t' Amsterdam by Hendrick Focken Excu.

• opschrift m.b. : ULTRAJECTUM

• onderschrift o. : Romeinen wijt vermaart ziet hoe uw Bond-genoot // Uw sterkten en zijn stadt heeft cierelijk vergroot, // Als Rhyn en Oceaan haar golven t'zaamen trouden // Zat diergelijk een roem uw Grootvaars op het Hooft // Hier wijckt en Toorn en Kerck (na waarde nooit gelooft) // Voor geen gebouw op aard, hoe heerlijk men 't oock boude // En dit geviel de stadt byzonder tot een erf, // Dat in haar wert ge-eert de Neerlandche Minerf. // Iacobus Heibloq (drie kolommen met 8-regelig gedicht door Jacobus Heibloq in resp. Nederlands, Latijn en Duits; in vierde kolom legenda)

Geassocieerd onderwerp

stedelijke ruimte (Utrecht) (bestuur)

Geassocieerde periode

Habsburgse tijd en Republiek 1528-1795

Motief

topografie, Utrecht

Opmerkingen

Dit gezicht op Utrecht vanuit het noordwesten is een kopie naar een gegraveerd stadsgezicht van Herman Saftleven uit 1648 (F.W.H. Hollstein e.a., Dutch and Flemish etchings, engravings and woodcuts, ca, 1450-1700, Amsterdam 1949-..., XXIII (1980), p.127, nr.17). De kopie geeft de situatie weer van 1648. Op de kopie zijn de gebouwen veel dichter op elkaar geplaatst dan bij Saftlevens weidse stadsgezicht. De contemporaine figuren op de voorgrond van het panorama uit 1648 zijn op de kopie vervangen door enkele figuren in pastorale kledij. Van de kopie is een eerdere staat bekend, die is uitgegeven door Clement de Jonghe (1624/25-1677) in Amsterdam en die dateert uit de jaren tussen 1648 en 1677. De staat die bij Hendrick Focken is verschenen zal tussen ca.1665 en 1689 gedrukt zijn, omdat Focken in die jaren in Amsterdam actief was. In de 18de eeuw is van de 17de-eeuwse kopie een nieuwe kopie gemaakt, die bij R. & J. Ottens is uitgegeven. Van de vroege staat en de 18de-eeuwse kopie bevinden zich exemplaren in Het Utrechts Archief. Onder de prent staat een vers van de Amsterdamse dichter Jacob Heiblocq (1623-1690).

• Kruisvaarders en weldoeners, Centraal Museum, Utrecht, 2015

• Tentoonstelling t.g.v. het 50-jarig bestaan van de Vereniging Oud Utrecht, Centraal Museum, Utrecht, 1973