Rankenkast

Dit object is nu niet in het museum te zien

Rankenkast

eikenhout; vurenhout; palissanderhout

kast

schenking 1964

hoogte 218 cm

breedte 211 cm

diepte 80 cm

Opschriften / merken

• geen :

Fysieke beschrijving

De kast is opgebouwd uit een onderstel met twee laden, twee zijden, een achterwand, een kap en twee deuren. Alle onderdelen zijn door dubbel of enkel getoogde pen- en gatverbindingen met elkaar vergaard. Zowel het lijstwerk als de laden zijn gespijkerd. De deuren zijn opgebouwd uit een in verstek gezaagd raamwerk, waarbinnen een paneel valt en draaien op speunen. De kap valt met pennen op de zijden van de kast. De achterwand is opgebouwd uit negen verticale planken en een sluitwig, die met een messing en groef in elkaar grijpen en met een bossing in stijlen en bovenregel van de kast vallen. Aan de onderzijde zijn ze tegen de onderregel van het onderstel gespijkerd.

Opmerkingen

De constructie en bewerking zijn 18de eeuws naar 17de eeuws model.

• [Verslag] Centraal Museum [1964], de directrice van het Centraal Museum Maria Elisabeth Houtzager, ([Utrecht, 1965]), p. 13