Wetmatige beweging

Na de academie legt Peter Struycken zich toe op het ontwikkelen van ‘vanzelfsprekende’ schilderijen, waarbij het niet gaat om de emoties of de hand van de kunstenaar. Het werk moet zijn eigen logica hebben. Hier deelt Struycken de vier randen van het vlak in vier segmenten, waarna hij een zwarte balk tegen de wijzers van de klok in, vanuit de hoeken over het vlak laat draaien. Dit werk hing op Struyckens solo-expositie in een Utrechtse galerie. Gerrit Rietveld kocht het en schonk het aan het Centraal Museum. Op verzoek van Truus Schröder maakte Struycken een tweede exemplaar, dat jarenlang in haar woonhuis, het Rietveld-Schröderhuis, hing.

Dit object is nu niet in het museum te zien

Wetmatige beweging

Peter Struycken (Den Haag 1939)

1963 - 1963 (niet gedateerd (1963 opg. mevr. van der Meyden, Utrecht))

celluloseverf gespoten op hardboard, op meubelplaat geplakt

schilderij

schenking 1963

hoogte 100 cm

breedte 100 cm

Opschriften / merken

• niet gesign. :

Opmerkingen

Er is een duplicaat afkomstig uit Rietveld-Schröderhuis, inv. nr. 26186 (einde bruikleen inv. nr. 26186 op 9 maart 1993).

Er zijn twee exemplaren van dit werk. Eén in 1963 door Gerrit Th. Rietveld aan Centraal Museum geschonken. Mevr. Truus Schröder heeft Struycken gevraagd een tweede exemplaar te maken.

• "Kijk maar, er staat niet wat er staat", (Utrecht, 1976), p. 19 afb.

• Daubigny, Van Doesburg, Daniëls ... en 88 andere hoogtepunten uit de collectie moderne kunst van het Centraal Museum, Carel Blotkamp, (Utrecht, 1987), cat. nr. 75, p. 164-165, met afb.

• Een moderne tentoonstelling, samenst. Hans Schopping, Ludger Smit. m.m.v. Agniet van de Sande, (Utrecht, 1984), p. 19, met afb. 28

Tentoonstellingen

• Rietvelds meesterwerk: Leve De Stijl!, Centraal Museum, Utrecht, 2017

• Soms ontsnapt er kunst. Een selectie uit de collectie 20ste eeuwse beeldende kunst, vormgeving en mode, Centraal Museum, Utrecht, 2011