Chaise longue en gondole

Chaise longue en gondole

ca. 1867

beukenhout, mahoniehout, mahoniefineer, damast, borduurwerk op zijde

canapé, bank

schenking 1963

hoogte 111 cm

breedte 154 cm

diepte 73 cm

• geen :

Fysieke beschrijving

Het meubel is opgebouwd uit twee gesneden voorpoten en twee sabelvormige achterpoten, met pennen verbonden in de zittingregels, die deels uit gefineerd beuken en deesl uit beuken met een dikke plak gesneden mahoniehout bestaan. De rugleuning is asymmetrisch en heeft een korte en een lange armleuning. Alle drie zijn zij deels vervaardigd uit gesneden ajourwerk van mahoniehout. Het snijwerk bestaat uit verschillende onderdelen en is waarschijnlijk (niet zichtbaar) met pennetjes aan elkaar gelijmd. Het meubel heeft vier koperen wieltjes.

Opmerkingen

Volgens familieoverlevering is het borduurwerk vervaardigd in de salons van de echtgenote van mr. C. Hartsen, die in 1876 medeorganisator was van de in dat jaar gehouden Wereldtentoonstelling te Parijs. Wellicht is het meubel, dat gezien de contrasterende kleuren van de stoffering in de jaren 1870 kan zijn vervaardigd, geleverd door één van de Nederlandse meubelmakers op deze tentoonstelling. Het patroon schijnt ontleend te zijn aan een patroon, dat in het Journal des dames et demoiselles is gepubliceerd.

Inventarisboek 1963: bekleding geborduurd met bloem- en bladranken in Lod XV-catouches, beige, rode, blauwe, zwarte, bruine en turqoise wol met zijde in enkele van dezelfde kleuren. Zijde grotendeels verteert, ook de wol hier en daar versleten. Achterzijde van de rug bekleedt met groene damast. Omstreeks 1850, Borduurwerk van theekransje mevr. Hartens, waarbij o.a. de vrouw van Jacob van Lennep (zie W. Van der Pluym, Vijf eeuwen binnenhuis, 1951, p. 244)

• Doctoraalscriptie Kunstnijverheid [1982], Susanne Weide, (Utrecht, 1982), pp. 46-47

• Keuze uit tien jaar aanwinsten 1961-1971, (Utrecht, 1971), cat. nr. 337, afb. 150

• Meubels in Nederland 1840-1900 : [deel] II, J.M.W. van Voorst tot Voorst, (Lochem, 1979), pp. 76-77