Tafel

Dit object is nu niet in het museum te zien

Tafel

ca. 1900

eiken- en mahoniehout, mahoniefineer

tafel

overdracht 1963

hoogte 75 cm

breedte 93 cm (ingeklapt)

diepte 92.6 cm

Opschriften / merken

• geen :

Fysieke beschrijving

De regels en poten zijn door pen- en gatverbindingen met elkaar vergaard. Aan een korte zijde is een lade ingelaten. De onderdelen van de lade zijn door zwaluwstaarten met elkaar verbonden. De zijbladen zijn met scharnieren tegen het middenblad geschroefd. De twee poten scharnieren naar buiten wanneer de bladen worden uitgeklapt.

Geassocieerd onderwerp

stadhuis (Utrecht) (herkomst)

bestuursinrichting (Utrecht) (bestuur)

Geassocieerde periode

Moderne tijd 1795-heden

Opmerkingen

Afkomstig uit de kamer van wethouder Derks. De constructie van het meubel, dat uit machinaal gezaagde planken is vervaardigd, maakt in samenhang met de strakke omlijsting van het sleutelgat aannemelijk dat dit meubel omstreeks 1900 vervaardigd is. Daarbij werd een in de late 18de eeuw ook in Nederland populair meubel nagevolgd.

• [Verslag] Centraal Museum [1963], de directrice van het Centraal Museum Maria Elisabeth Houtzager, ([Utrecht, 1964]), p. 23