Het Burgerweeshuis, de Regulierskerk en de Hooge Korenmarkt te Utrecht

Dit object is nu niet in het museum te zien

Het Burgerweeshuis, de Regulierskerk en de Hooge Korenmarkt te Utrecht

naar Jan de Beijer (Aarau 1703 - 1785 ca. Kleef)

Caspar Philips Jacobsz. ( 1732 - 1789 )

gravure en ets op papier

prent, ets, gravure

aankoop 1961

hoogte 17.7 cm

breedte 21.4 cm

Opschriften / merken

• signatuur l.o. : J: de Bijer ad viv del.

• signatuur en datering r.o. : C: Philips. Jacobs. fe. 1757.

• opschrift m.o. : Het BURGER WEESHUIS, de REGULIERS KERK en de HOOGE KOOREN MARKT te UTRECHT.

Geassocieerd onderwerp

sociale zorg (weeshuizen) (Utrecht) (sociaal-economisch)

Geassocieerde periode

Habsburgse tijd en Republiek 1528-1795

Motief

topografie, Utrecht, Burgerweeshuis, Utrecht, Hooge Korenmarkt, Utrecht, Regulierskerk

Opmerkingen

Deze prent toont het gezicht op het Burgerweeshuis in het voormalige Reguliersklooster aan de Oudegracht, met rechts de Weesbrug. De prent is afkomstig uit 'Hedendaagse of Tegenwoordige Staat der Vereenigde Nederlanden', XI, Amsterdam 1758, (t.o. p.396). De vouwen wijzen er op dat de prent ooit ingebonden is geweest. De voortekening uit 1744 van Jan de Beijer voor de prent bevindt zich in Het Utrechts Archief (Romers 1969, nr.685).

• Achttiende-eeuwse gezichten van steden, dorpen en huizen : naar het leven getekend door J. de Beijer : deel I : Gelderland en Overijssel, H. Romers, (Alphen aan den Rijn, 1987)

• Achttiende-eeuwse gezichten van steden, dorpen en huizen : naar het leven getekend door J. de Beijer : deel III : de stad Utrecht, H. Romers, (Alphen aan den Rijn, 1987)

• Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler von der Antike bis zur Gegenwart III, U. Thieme, F. Becker, p. 566