Kaptafel

Kaptafel

eiken- en mahoniehout, mahonie- en notenfineer

tafel, kaptafel

overdracht 1960

hoogte 157 cm

breedte 186.5 cm

diepte 46.5 cm

• geen :

Fysieke beschrijving

De tafel is opgebouwd uit een tafel met een lade en twee gebeeldhouwde spijlen waartussen een spiegel hangt. Deze onderdelen zijn demontabel. De bladregels zijn met elkaar verbonden door zwaluwstaartverbindingen. Daartegen zijn met halfhoutverbindingen de poten gelijmd. De onderdelen van de lade zijn tevens door zwaluwstaartverbindingen met elkaar vergaard. De spiegellijst is opgebouwd uit stijlen en regels die door halfhoutverbindingen met elkaar zijn verbonden. De spiegel is hier aan de achterzijde ingelaten en het geheel is afgedekt door een geschroefde plaat. De twee stijlen waar de spiegel in hangt zijn door grote schroeven tegen de achterregel van de tafel geschroefd.

Geassocieerd onderwerp

Neo-Lodewijk XV (herkomst)

Opmerkingen

Het wapperende ornament, dat aan de bovenzijde van de gesneden zijstukken is aangebracht, vertoont overeenkomst met een omstreeks 1865 aan het Rotterdamse echtpaar Polak geleverd ameublement, dat aan de Rotterdamse firma J.D. Schmidt wordt toegeschreven.

• Keuze uit tien jaar aanwinsten 1951-1961, [inleid. Maria Elisabeth Houtzager], (Utrecht, 1961), cat. nr. 325

• Script. Mode en interieur, van salon tot house, Centraal Museum, Utrecht, 2007 - 2008

• Niet aanraken: Antiek!, Nationaal Museum van Speelklok tot Pierement, Utrecht, 1997