Eigenhandig geschreven briefje met tekeningen

Eigenhandig geschreven briefje met tekeningen

Jan Toorop (Poerworedjo 1858 - 1928 Den Haag)

potlood op papier

tekening, brief

aankoop 1960

hoogte (blad) 21 cm

breedte (blad) 27 cm

• opschrift over gehele blad (met rood potlood): Lieve Henriette, dec. '92, Zie zoo, nu eindelijk heerlijk weer drie weken buiten geweest, eventjes in de stad geweest om iemand een kunstvriend weg te brengen naar 't station en nu nog heerlijker hier op Ziepen [?] alles daarbuiten blauw goud wit, de duinen hier als een wit bed de horizon was violet blauw, gisteren en Zon zong buiten en in mij reine hoge geuren bewonderen, dan is schrijven kan 'k niet meer, zeggen niet meer, zwijgen en van binnen genieten God (Hieronder links twee duinlandschappen in cartouches, rechts in cartouche een vaag aangegeven gotisch kerkinterieur waarin onder een met een nagel doorboorde hand, een klok waaruit zwevende, gerekte vrouwengestalten opgolven. Achterzijde: kronkelend lijnenspel, plantaardige vormen aannemend die weer in vrouwengestalten overgaan)

Opmerkingen

Waarschijnlijk is het een brief aan Henriëtte Roland Holst.

• Jan Toorop : Zang der tijden, Gerard van Wezel, (Den Haag, 2016), cat. nr. 103, met afb. p. 69 in kleur

• Keuze uit tien jaar aanwinsten 1951-1961, [inleid. Maria Elisabeth Houtzager], (Utrecht, 1961), cat. nr. 175

• Keuze uit tien jaar aanwinsten 1951-1961, Centraal Museum, Utrecht, 1961