Tazzaschaal met Saul en David

De jonge edelsmid Paulus van Vianen leunde in deze periode nog zwaar op het werk van andere kunstenaars. Het interieur, waarin David op zijn harp speelt voor koning Saul, heeft hij overgenomen van een prent gebaseerd op het boek van Hans Vredeman de Vries uit 1560. Ook de compositie is niet origineel, maar gaat terug op een houtsnede van Frans Floris uit 1555. Technisch is de voorstelling knap uit het zilver gedreven, maar het stijve landschap en de renaissancistische elementen van het gebouw zijn ouderwets en missen de briljante verfijning van het werk dat Paulus van Vianen een decennium later voor keizer Rudolf II in Praag zou maken.

1/3

Nu in het museum in Collectie Centraal

Tazzaschaal met Saul en David

Paulus van Vianen (Utrecht 1570 ca. - 1613 Praag)

ca. 1595

zilver

tazzaschaal

aankoop met steun van de Vereniging Rembrandt 1960

diameter 23 cm

gewicht 259 gr

gehalte

Opschriften / merken

• herkeuringsteken onderzijde : Franse pijlenbundel met bijl in het midden

• signatuur onderzijde, l.o. : PAULUS. DE. VIANA. FE.

Motief

historie, O.T., Saul en David

• Adam, Paulus en Christiaen van Vianen; leven en werk, A.L. den Blaauwen, (Leiden, 1957), pp. 16-17

• Catalogue des tableaux, antiquités, objets d'art [...], 1951-07-3/10, (Amsterdam, 1951-07-03/10), cat. nr. 1223, p. 64, met afb.

• Catalogus van de numismatische tentoonstelling, (Amsterdam, 1946), cat. nr. 542

Tentoonstellingen

• Collectie Centraal, Centraal Museum, Utrecht, 2023

• De wereld van Utrecht. Topstukken uit vijf collecties, Centraal Museum, Utrecht, 2016 - 2022