Ledikant

hoogte 195 cm

breedte 220 cm

diepte 138 cm

• familiewapens op fries :

Fysieke beschrijving

Het bed is opgebouwd uit een hoofd-, een voeteneind en twee zijden. De zijden vallen met pennen in huizen van het hoofd- en voeteneind. Deze worden ieder door vier ledikantschroeven gezekerd. Alle pinakels en zuiltjes zijn met stijlen en regels verbonden door gelijmde of getoogde pen- en gatverbindingen. Aan de onderkant van de zijden zijn aan iedere kant drie metalen hoeken geschroefd, waarop de bodem van het bed kan rusten. Het hout is zwart geschilderd.

Geassocieerd onderwerp

Werkhoven, kasteel Beverweerd (herkomst)

Werkhoven (provincie Utrecht)

Geassocieerde periode

Moderne tijd 1795-heden

Opmerkingen

Dit ledikant is afkomstig uit de jachtkamer van Kasteel Beverweerd, dat in de 19de eeuw in verscheidene stadia werd verbouwd en vergroot. In opdracht van de eigenaren, Hendrik Jacob Carel Johan baron van Heeckeren van Enghuizen (1785-1862) en Elisabeth Williams Hope (1794-1860), had het gebouw vanaf 1836 een eerste grote verbouwing ondergaan waarbij de Utrechtse architect C. Kramm het geheel een Engels getinte, neogotische vorm gaf. De schilden met de wapens Van Heeckeren en Beverweerd, die aan weerszijden door een engeltje op acanthusblad worden opgehouden, impliceren dat dit meubel in opdracht werd vervaardigd.

• [Verslag] Centraal Museum [1958], de directrice van het Centraal Museum Maria Elisabeth Houtzager, ([Utrecht, 1959]), p. 11

• Script. Mode en interieur, van salon tot house, Centraal Museum, Utrecht, 2007 - 2008