Kabinet

diepte 64.2 cm

• geen :

Fysieke beschrijving

Het kabinet is opgebouwd uit een onderkast met drie laden en een bovenkast met twee zijden, twee deuren, een kap, een achterschot en drie legplanken met vijf laden. Deze onderdelen zijn met elkaar vergaard door getoogde pen- en gatverbindingen. Het onderstel en de onderkast zijn opgebouwd uit onderdelen die door gelijmde pen- en gatverbindingen met elkaar zijn vergaard. De drie laden zijn opgebouwd uit gespijkerde onderdelen. De bodem bestaat uit zeven planken, met elkaar en met de zijden verbonden door een rechte messing en groefverbinding. De deuren draaien op speunen. De achterwand van de kast bestaat uit zes verticale plankjes die met elkaar zijn verbonden door een koud verlijmde naad. Het geheel valt met een bossing en een groef in de stijlen en in de boven- en onderregel. De kap valt met rechthoekige pennen in het raamwerk van de bovenkast en is getoogd. Het lijstwerk is gespijkerd en deels gelijmd.

• Keuze uit tien jaar aanwinsten 1951-1961, [inleid. Maria Elisabeth Houtzager], (Utrecht, 1961), p. 73, cat. nr. 316

• [Verslag] Centraal Museum [1957], de directrice van het Centraal Museum Maria Elisabeth Houtzager, ([Utrecht, 1958]), p. 11