In deze studie naar het klassieke naakt heeft Willink zichzelf geportretteerd als boeteling. In de vensterbank liggen een geseltouw en een vel papier met daarop een fragment uit een bijbeltekst (Prediker 9:10), die gaat over de vergankelijkheid van het bestaan.
1/2
In deze studie naar het klassieke naakt heeft Willink zichzelf geportretteerd als boeteling. In de vensterbank liggen een geseltouw en een vel papier met daarop een fragment uit een bijbeltekst (Prediker 9:10), die gaat over de vergankelijkheid van het bestaan.
In het Rijksmuseum te Amsterdam bevindt zich een studietekening voor dit schilderij (zie: 'Keuze uit de aanwinsten' in: Bulletin van het Rijksmuseum 40 (1992), p. 121 met afb. 36).
Documentatie
A.C. Willink [1938], (Amsterdam, 1938), cat. nr. 3
A.C. Willink, P.H. Dubois, (Amsterdam, 1940), p. 34-36; p. 68 afb.
A.C. Willink. Retrospectieve tentoonstelling, Jan Engelman, (Tilburg, 1955), cat. nr. 21
Tentoonstellingen
Nieuwe kaders, Museum MORE, Gorssel, 2020 - 2021
De Naakte Mens. Een Europese geschiedenis, Rijksmuseum Twenthe, Enschede, 2019
De Wereld van Pyke Koch, Centraal Museum, Utrecht, 2017 - 2018
Duurzame url
Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: