Trajectum inferius Vtrecht (Stadskaart van Utrecht)

Trajectum inferius Vtrecht (Stadskaart van Utrecht)

1916 - 1923

lithografie op papier

prent, litho

schenking 1953

hoogte (buitenste kaderlijn) 42.7 cm

breedte (buitenste kaderlijn) 29.9 cm

hoogte (blad) 50.1 cm

breedte (blad) 36.2 cm

• opschrift b. : DE EMUNITEITEN DER KAPITTELKERKEN TE UTRECHT. // (Plattegrond door Jacob van Deventer)

• opschrift l.b. : Geschiedkundige Atlas van Nederland.

• opschrift m.b. : CARTON B.

• opschrift r.b. : De Kerkelijke Indeeling omstreeks 1550. Tevens Kloosterkaart.

• opschrift l.o. : Uitgave van Martinus Nijhoff, 's-Gravenhage.

• opschrift r.o. : Lith. J. Smulders & C.°, 's-Gravenhage.

• opschrift m. : verspreid over de kaart de titel, toponiemen, de namen van de immuniteiten, windrichtingen en schaalaanduiding

Geassocieerd onderwerp

kapittels (Utrecht) (religie)

stedelijke ruimte (Utrecht) (bestuur)

Geassocieerde periode

Bisschoppelijk Utrecht 695-1528

Motief

topografie, Utrecht, stadskaart

Opmerkingen

Deze lithografie is gemaakt naar de twee handgetekende stadskaarten van Utrecht, die deel uitmaken van de serie van ongeveer 250 kaarten van steden in de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden, die tussen 1557 en 1572 zijn vervaardigd voor Philips II door Jacob van Deventer (voor 1536-1578) en die zich nu in de Bibliotheca National in Madrid bevinden. Het derde deel van deze Madrileense atlas, met daarin twee kaarten van Utrecht, kwam in 1891 naar Nederland. Toen zijn door O. Neussel handgetekende kopieën gemaakt, die in de jaren 1916-1923 door de firma Smulders in prent zijn gebracht en bij Nijhoff in facsimile zijn uitgegeven. De gelithografeerde kaart van de Utrechtse immuniteiten is getekend naar de minst gedetailleerde van de twee kaarten. Een aantal details, zoals enkele van de opschriften, is overgenomen van de hoofdkaart. De grenzen tussen en de namen van de vier kapittels zijn moderne toevoegingen.

• Catalogus van het Historisch Museum der stad, supplement, cat. nr. 111 1x