T' Concept vande plat grondighe afbeeldingh des oude en niwe stad Utrecht. Anno 1664

1664 (gedrukt in 1840 door Nicolaa van der Monde ?)

papier, gegraveerd, geëtst

prent, gravure, ets, plattegrond

overdracht + 1921 (was bruikleen voor 1878)

hoogte (plaat) 50.8 cm

breedte (plaat) 68.9 cm

• opschrift en datering m.b. (gedrukt): T' CONCEPT VANDE PLAT GRONDIGHE AFBEELDINGH DES OUDE en NIWE STAD VTRECHT ANNO. 1664 [toponiemen op de betreffende (water)wegen en gebieden]

• opschrift r.b. (gedrukt): Grondt-Meeter van 190 Stichse Roeijden

• opschrift l.o. (in cartouche, onder wapen provincie Utrecht) (gedrukt): Magnificis, Ampliss. Prudentiss. Consultiss. Viris // Nob. D. pretori Consulib'scab. senatorob': // Inclyte Reip. Ultraject, novam set antiquam // Civitatis mappam dicat, consecratque // He. Specht

• opschrift m.o. (in zeven kolommen): (gedrukt): De ouwde Stads Aenwyzingh [legenda; getallen van 1 tot en met 45, met de namen van bestaande kerken, plaatsen, gasthuizen en bruggen] // De Nieuwe Stads Aenwyzingh [legenda; letters A tot en met M, met de namen van de geplande grachten en plaatsen] // Nota // De Stippelten verbeelden boemen: // de Ryn graft no A is breed 19 Roey. // de Huys erven zyn breed 70 // voet. diep 350 voet. // de op stallen der graften breed 103 voet. // de Heere graft en Bloem graft, // 7 Roey de erven wat minder als boven.// In 't midden der graft - // en straeten staen twe Rij // boomen breeder nae te zien inde // uitsteekende deductie // Des E. Heer Borgemr. // MOOREELESE voor // de stadts vergrotingh en die // aengaende gedruckt tot // UTRECHT. // 1664.

• signatuur op schriftrol (gedrukt): Getyckent en op t' pampier gebracht door Hugo Ruys

• opschrift r.o. in cartouche, onder wapen van de stad Utrecht (gedrukt): in // Trajectum ad Rhenum. Vrbs Antiqua, Potens Rivis, atq[-], ubere glebe. // Nobilus praecLara, viris, pietate, manuq[-]; // Sacra Patri Patrie, Reno, jove condita primmum: // Cum voluit dignum terris sibi condere regnum. // E.M. (monogram E.M. = Everard Meyster)

Geassocieerd onderwerp

stedelijke ruimte (Utrecht) (bestuur)

Geassocieerde periode

Habsburgse tijd en Republiek 1528-1795

Motief

topografie, Utrecht, stadskaart

Opmerkingen

Plattegrond van Utrecht met de uitbreidingsplannen van Hendrick Moreelse (1615-1666). Hendrik Moreelse, zoon van de schilder Paulus Moreelse, was burgemeester van Utrecht (1662-1664). Mogelijk zat de Utrechtse edelman Everard Meyster (1617-1679), aan wie de vierregelige Latijnse tekst wordt toegeschreven, achter de druk van de kaart. Hij was een groot voorstander van stadsuitbreiding en enkele jaren later kwam hij zelf met een uitbreidingsplan. Van de plannen van Moreelse is slechts weinig terecht gekomen. Vermoedelijk is dit een 19de-eeuwse druk van de originele koperplaat in het Centraal Museum (zie inv.nr.1030/001). Omstreeks 1840 zijn op initiatief van de Utrechtse boekhandelaar, uitgever en stadshistoricus Nicolaes van der Monde (1799-1847) herdrukken gemaakt.

• Catalogus van het Historisch Museum der stad [1928, cat. nrs. 1-1403], W.C. Schuylenburg, (Utrecht, 1928), cat. nr. 283

• Catalogus van het Museum van Oudheden [1878], door S. Muller Fz.. S. Muller Fz., (Utrecht, 1878), cat. nr. 1988

• Catalogus van het Museum van Oudheden [1904], door S. Muller Fz.. S. Muller Fz., (Utrecht, 1904), cat. nr. 3310