Portretgroep van mevr. A.G.M. van Ogtrop-Hanlo (1871-1944) met haar vijf kinderen

Portretgroep van mevr. A.G.M. van Ogtrop-Hanlo (1871-1944) met haar vijf kinderen

<p><span style="font-family:Arial, Helvetica, sans-serif;">In 1906 werd Aleida van Ogtrop-Hanlo samen met vijf van haar kinderen door Thérèse Schwartze geportretteerd. Schwartze was omstreeks 1900 een van de belangrijkste societyschilders in Nederland.&nbsp;</span><span style="font-family:Arial, Helvetica, sans-serif;font-size:12px;">Fikse strikken, nonchalante ruches, doorzichtig kant naast glanzende zijde en satijn en matte mousseline, crêpe en chiffon: Thérèse Schwartze kon het oppervlak van kostbare stoffen meesterlijk naschilderen. Ze portretteerde vaak rijke families, die zich naar de laatste mode konden kleden. Vooral de hoofdtooi met de vogel van moeder Aleida en Maria’s grote zwarte hoed met roze strikken waren heel modieus rond 1900, midden in de Europese ‘mooie tijd’, de belle époque.&nbsp;&nbsp;</span></p><span style="font-size:12px;font-family:Arial, Helvetica, sans-serif;">Schwartze's klantenkring bestond uit de adellijke en burgerlijke elite in Amsterdam en Den Haag, Ook leden van het koningshuis poseerden voor haar. Op de portretgroep wordt Aleida van Ogtrop-Hanlo omringd door, van links naar rechts, Adriënne (‘Zus’), Pieter (‘Piet’), Maria (‘Misel’), Eugènie (‘Toetie’), en Adèle (‘Kees’). Het jongste kind, Joanna (‘Jennie’) was nog niet geboren. Echtgenoot Henricus Joannes van Ogtrop liet zich in dezelfde tijd door Isaac Israels portretteren, staand, in rokkostuum en met een sigaar in de hand. De verschillen tussen de beide portretten zijn groot, wat Van Ogtrop blijkbaar ook beoogde. Zo liet hij zichzelf zien als een bekwaam zakenman en bestuurder. Het beeld van zijn vrouw en kinderen is daarentegen landelijk dromerig, de kleding is rijk en de kleurstelling van het geheel is poëtisch. Schilderkunstig trad Thérèse Schwartze hier in de voetsporen van de beroemde 18de-eeuwse Engelse portretschilder Thomas Gainsborough. De portretgroep is een prachtig schilderij, met zwier en vaardigheid geschilderd. Het geeft een goede impressie van het zelfbeeld van de hogere klasse in Nederland aan het begin van de twintigste eeuw. [tekst 2023]</span>

In 1906 werd Aleida van Ogtrop-Hanlo samen met vijf van haar kinderen door Thérèse Schwartze geportretteerd. Schwartze was omstreeks 1900 een van de belangrijkste societyschilders in Nederland. Fikse strikken, nonchalante ruches, doorzichtig kant naast glanzende zijde en satijn en matte mousseline, crêpe en chiffon: Thérèse Schwartze kon het oppervlak van kostbare stoffen meesterlijk naschilderen. Ze portretteerde vaak rijke families, die zich naar de laatste mode konden kleden. Vooral de hoofdtooi met de vogel van moeder Aleida en Maria’s grote zwarte hoed met roze strikken waren heel modieus rond 1900, midden in de Europese ‘mooie tijd’, de belle époque.  

Schwartze's klantenkring bestond uit de adellijke en burgerlijke elite in Amsterdam en Den Haag, Ook leden van het koningshuis poseerden voor haar. Op de portretgroep wordt Aleida van Ogtrop-Hanlo omringd door, van links naar rechts, Adriënne (‘Zus’), Pieter (‘Piet’), Maria (‘Misel’), Eugènie (‘Toetie’), en Adèle (‘Kees’). Het jongste kind, Joanna (‘Jennie’) was nog niet geboren. Echtgenoot Henricus Joannes van Ogtrop liet zich in dezelfde tijd door Isaac Israels portretteren, staand, in rokkostuum en met een sigaar in de hand. De verschillen tussen de beide portretten zijn groot, wat Van Ogtrop blijkbaar ook beoogde. Zo liet hij zichzelf zien als een bekwaam zakenman en bestuurder. Het beeld van zijn vrouw en kinderen is daarentegen landelijk dromerig, de kleding is rijk en de kleurstelling van het geheel is poëtisch. Schilderkunstig trad Thérèse Schwartze hier in de voetsporen van de beroemde 18de-eeuwse Engelse portretschilder Thomas Gainsborough. De portretgroep is een prachtig schilderij, met zwier en vaardigheid geschilderd. Het geeft een goede impressie van het zelfbeeld van de hogere klasse in Nederland aan het begin van de twintigste eeuw. [tekst 2023]

Nu in het museum in Collectie Centraal

Titel

Portretgroep van mevr. A.G.M. van Ogtrop-Hanlo (1871-1944) met haar vijf kinderen

Vervaardiger

Thérèse Schwartze (Amsterdam 1851 - 1918 Amsterdam)

Datering

1906 - 1906

Materiaal / Techniek

olieverf op doek

Inventarisnummer

10254

Objectnaam

schilderij

Verwerving

aankoop# + 2009 (was bruikleen sinds 1948)

Afmetingen

hoogte 175.3 cm

breedte 198.5 cm

hoogte (met lijst) 191.5 cm

breedte (met lijst) 215.5 cm

Opschriften / merken

  • signatuur en datering l.b. (met verf): Th. Schwartze. // 1906.

Motief

portret, familieportret

Opmerkingen

Afgebeeld zijn v.l.n.r.: Adriënne (Zus) Last-van Ogtrop, Pieter Anton Lodewijk van Ogtrop, Aleida van Ogtrop-Hanlo, Maria (Miselle) Sillem-van Ogtrop, Eugènie (Toetie) Wilde-van Ogtrop, Adèle (Kees) Pont-van Ogtrop.

Documentatie

  • Amsterdam : Interieur portretten van grachtenhuizen 1875-1945, Barbara Laan, Esther de Haan, Alexander Westra, (Amsterdam, 2017), p. 38, afb. in kleur, met portret Thérèse Schwartze in haar atelier

  • Bloedband : familie, de werkelijkheid verbeeld, Cornelia Sophia Haverkort, (Oosterbeek, 2007), pp. 85-93

  • Een minder uitzonderijke Thérèse Schwartze (1851-1918), portret van een gevierd schilderes, R. Spruit, (Museumtijdschrift [Vitrine], 1; 3, 1990), 18-23, pp. 20-21 afb. in kleur

Tentoonstellingen

  • Collectie Centraal, Centraal Museum, Utrecht, 2023

  • Hollandse Virtuozen, Frans Hals Museum, Haarlem, 2019

  • De wereld van Utrecht. Topstukken uit vijf collecties, Centraal Museum, Utrecht, 2016 - 2022

Duurzame url

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL:

https://hdl.handle.net/21.12130/collect.82E6709D-19E9-4F41-B7FF-8E3D7D958595

Vragen?

Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!