De begrafenis van mr. Cornelis Govert Visscher

schenking 1876

hoogte 42 cm

breedte 63 cm

• opschrift o. op passe-partout : Afbeelding der begrafenis van den Wel.Ed. Heer en Mr. Cornelis Govert Visscher op den 9en Mei 1787 bij Vreeswijk aan de Vaart gesneuveld

• wapen m.o. op passe-partout : het wapen van Mr. Visscher met de vier kwartieren, de wapens van Visscher, Colijns, Van Hengst en Verdion

Geassocieerd onderwerp

verdedigingswezen (schutterij) (Utrecht) (bestuur)

Geassocieerde periode

Habsburgse tijd en Republiek 1528-1795

Motief

geschiedenis, Visscher, mr. Cornelis Govert, begrafenis van

Opmerkingen

Toen op 9 mei 1787 om 10 uur 's avonds de stadhouderlijk troepen onder leiding van regimentscommandant Van Efferen en de patriotse Utrechtse schutters elkaar troffen, vuurde het grenadierspeleton van de Staten de eerste twee salvo's af. Bij het eerste salvo sneuvelde de Utrechtse kanonnier Robertus van der Vlerk en bij het tweede de kapitein-luitenant Cornelis Govert Visscher. Na een korte schotenwisseling bleek het artillerievuur van de Utrechtse schutters de doorslag te geven en sloeg het stadhouderlijke bataljon op de vlucht. Op deze aquarel van de begrafenis van mr. Cornelis Govert Visscher is de stoet te zien, bestaande uit een groep patriotten, de rouwkoets met slippen, vier volgrijtuigen, een groep in het zwart geklede personen en weer een groep patriotten. De stoet gaat ten aanschouwe van een grote menigte van rechts over de Oudegracht en de Smeebrug de Korte Smeestraat in. Op de achtergrond aan weerszijde de huizen van de Oudegracht en het geboomte.

• Archeologische en bouwhistorische kroniek van de gemeente Utrecht over 1986, A.F.E. Kipp e.a., (Maandblad van Oud-Utrecht, 11; 60, 1987-11), 109-250, p. 238, met afb.

• Catalogus van het Historisch Museum der stad [1928, cat. nrs. 1-1403], W.C. Schuylenburg, (Utrecht, 1928), cat. nr. 9

• Catalogus van het Museum van Oudheden [1878], door S. Muller Fz.. S. Muller Fz., (Utrecht, 1878), cat. nr. 2134

• Dit is het Centraal Museum! Topstukken uit de vijf collecties, Centraal Museum, Utrecht, 2012 - 2015

• "...En nu die kale Fransen!" De provincie Utrecht in de Bataafs-Franse tijd (1795-1813), Stadsmuseum IJsselstein, IJsselstein, 1997