Pastoraal portret van twee meisjes

Met het dubbelportret van de twee anonieme kinderen initieert Moreelse een nieuw genre in de Noord-Nederlandse portretschilderkunst. Voortbordurend op de op dat moment zo populaire afbeeldingen van herders en herderinnen, portretteert hij ook zijn modellen in herderskledij. De witte roos en de lelie zijn symbolen van zuiverheid en reinheid. Bloemen van allerlei soort zijn het attribuut van de Lente, het seizoen dat gelijk is aan de jeugd. De Lente heeft soms ook een bloemenkrans in het haar.

1/4

Nu in het museum in Collectie Centraal

Pastoraal portret van twee meisjes

Paulus Moreelse (Utrecht 1571 - 1638 Utrecht)

olieverf op doek

schilderij

bruikleen Rijksdienst Cultureel Erfgoed 1948 (Dit kunstwerk behoort tot de Nederlands Kunstbezit-collectie (NK-collectie). Deze collectie bestaat uit kunstobjecten die na de Tweede Wereldoorlog door de geallieerden zijn teruggehaald uit Duitsland en nadien onder beheer zijn gekomen van de Nederlandse Staat. De collectie bevat objecten die mogelijk tussen 1933 en 1945 zijn geroofd, geconfisqueerd of onder dwang verkocht. Meer informatie is te vinden op wo2.collectienederland.nl. Indien u informatie heeft over dit kunstwerk kunt u contact opnemen met restitutie@cultureelerfgoed.nl. Dit helpt mogelijk in onze zoektocht naar de rechtmatige eigenaar.)

hoogte 121 cm

breedte 95.8 cm

hoogte (met lijst) 133.2 cm

breedte (met lijst) 107.5 cm