Avondcape

Deze mosgroene fluwelen avondcape is een voorbeeld van de belangstelling voor zestiende-eeuwse mode in het fin de siècle. Sommige couturiers werden in deze periode gevraagd om voor opera’s en toneelstukken de ’historische’ theaterkostuums te creëren. Het ontwerpen van deze kledingstukken inspireerden couturiers vaak om karakteristieke zestiende-eeuwse elementen toe te passen in hun nieuwste modecollecties. De hoge kraag, het gebruik van fluweel en opstaande mouwen verschenen in het laat negentiende-eeuwse modebeeld. Dit fraaie voorbeeld in de collectie van het Centraal Museum is voorzien van koord van gevlochten gouddraad met groene kralen.

1/5

Avondcape

fluweel, glas, zijde, metaal, gouddraad; geborduurd

dameskleding, cape