Roelant Saverij werkte in Praag als hofschilder voor keizer Rudolf II. Het tiental schilderijen waarop hij een of meer paarden afbeeldde, dateert van na zijn terugkeer in 1612. De sprookjesachtige sfeer in dit schilderij wordt versterkt door de aanwezigheid van de geitenbok en de aap. In de lucht vliegen verschillende vogels en een libelle. Saverij geldt algemeen als de schilder die het dierstuk in de Noord-Nederlandse schilderkunst introduceerde.
1/6
Roelant Saverij werkte in Praag als hofschilder voor keizer Rudolf II. Het tiental schilderijen waarop hij een of meer paarden afbeeldde, dateert van na zijn terugkeer in 1612. De sprookjesachtige sfeer in dit schilderij wordt versterkt door de aanwezigheid van de geitenbok en de aap. In de lucht vliegen verschillende vogels en een libelle. Saverij geldt algemeen als de schilder die het dierstuk in de Noord-Nederlandse schilderkunst introduceerde.
Tot de restauratie van 1954, waarbij het restant van de signatuur tevoorschijn kwam, werd het schilderij beschouwd als een 18de-eeuwse kopie naar Roelant Savery.
In Catalogue of Important Old Master Paintings, Sotheby, 08-12-1976, nr. 61: Roelandt Savery, A white horse, signed: ROELANT/SAVERY, paneel, 19.5 x 22.5, from the property of James W. Bentall, Esq. Paard in spiegelbeeld.
voor opschrift: [zie tent.cat Keulen/Utrecht 1985-1986, Roelant Savery in seiner Zeit, cat. nr. 53]
Documentatie
De Catalogus der schilderijen [1952], (Utrecht, 1952), cat. nr. 250
De Utrechtse Parade 1495-1995 : van Van Scorel tot Rietveld en Koch, red. Renger de Bruin, Jos de Meyere, Suzanne de Sitter. teksten Hanneke Adriaans, Marja Bosma, Renger de Bruin, Roman Koot, Jos de Meyere, Ida van Zijl, (Utrecht, 1994), afb. in kleur p. 122
Het beste en het boeiendste uit de Hollandse schilderkunst van de Gouden Eeuw, Paul Schnabel, (Zwolle, 2021), p. 211