Op zaterdag 15 september 2018 om 13.00 uur wordt de collectieve performance What Is the City but the People?, naar een idee van de Britse kunstenaar Jeremy Deller, in Utrecht gepresenteerd door BAK, basis voor actuele kunst, Utrecht in samenwerking met Centraal Museum Utrecht en SPRING Performing Arts Festival. Op een mega-catwalk van 60 meter op het vernieuwde Jaarbeursplein vieren 150 Utrechters de stad en delen hun verhaal tijdens de opening van het Uitfeest. De drie Utrechtse kunstinstellingen slaan de handen ineen om met dit kunstproject een levend zelfportret van de stad Utrecht te creëren. Op de catwalk dit keer geen modellen, maar inwoners die de stad haar unieke gezicht geven.

What Is the City but the People? is een viering van de betrokkenheid van inwoners met elkaar, met de stad en met de wereld. Inwoners als ijsmaker Roberto Coletti, de 13-jarige SkateKeet, rapper Bonsjef, dichter Ruben van Gogh, filosoof Rosi Braidotti delen hun verhaal en ook de nieuwe talenten van DOX, het huis voor jong podiumtalent, lopen over de catwalk. Met muziek, foto’s en korte teksten worden alle deelnemers geïntroduceerd en wordt de stad Utrecht en haar inwoners in de spotlight gezet.

Utrechtse samenwerking
What Is the City but the People? is een project van BAK, basis voor actuele kunst, Utrecht, gerealiseerd in samenwerking samenwerking met Centraal Museum Utrecht en SPRING Performing Arts Festival. Overige partners zijn CU2030, DOX en Utrecht Marketing – Culturele Zondagen. Het project is financieel mogelijk gemaakt door Gemeente Utrecht, K.F. Hein Fonds en het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

What Is the City but the People? is gecreëerd door de mensen uit Utrecht, geregisseerd door Richard Gregory en gebaseerd op een idee van kunstenaaar en Turner Prize winnaar Jeremy Deller. Het origineel werd in opdracht van Manchester International Festival geproduceerd in juli 2017.

• In deze tentoonstelling waren geen objecten uit de collectie van het Centraal Museum te zien