In the late fifties, Appel becomes acquainted with several American and French abstract expressionists. He is a frequent listener of jazz. Under these influences he developed a style which was fluent and free.
Title
La noyée (de drenkelinge)
Artist
Karel Appel (Amsterdam 1921 - 2006 Zürich)
Dating
1964
Material and technique
Object number
16894
Object type
Acquisition
aankoop 1970
Dimensions
hoogte 230 cm
breedte 189.5 cm
hoogte (met lijst) 232.5 cm
breedte (met lijst) 191.5 cm
Inscriptions and markings
- signatuur en datering l.o. (met verf): appel 64
- opschrift achterzijde, op dwarslat spanraam (met verf): recontre aimable
Documentation
- "Kijk maar, er staat niet wat er staat" (Utrecht, 1976), p. 28 afb.
- Appel's oogappels + Het verhaal van Karel Appel, Jos A.L. de Meyere, Simon Vinkenoog (Utrecht [etc.], 1970), cat. nr. 50, met afb.
- Karel Appel [1965] (Amsterdam, 1965), cat. nr. 127
- Keuze uit tien jaar aanwinsten 1961-1971 (Utrecht, 1971), cat. nr. 2, met afb. 48
- De menselijke figuur in de beeldende kunst (1910-1960) (Mechelen, 1971), cat. nr. 4
- Schilderijen uit eigen bezit na 1850 (Utrecht, 1971), cat. nr. 22, p. 5
- Un Groupe 1965 (Parijs, [1965]), cat. nr. 5 [z.p.]
Exhibitions
- De menselijke figuur in de beeldende kunst (1910-1960), Cultureel Centrum burgemeester Antoon Spinoy, Mechelen, 1971
- Appels oogappels, Centraal Museum, Utrecht, 1970
- Un Groupe 1965, Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris, Parijs, 1965
- Karel Appel, Stedelijk Museum, Amsterdam, Amsterdam, 1965
Questions?
Do you have a remark or extra information on this object? Please let us know!