Eind 1962 opende kardinaal Alfrink, de rooms-katholieke aartsbisschop van Utrecht, in het Centraal Museum de tentoonstelling Vroeg-christelijke kunst uit Rome.

"Te veel van het weinig boeiende" kopte de Leeuwarder courant van 9 februari 1963 naar aanleiding van de tentoonstelling. Zo vond de kunstmedewerker van de krant de enorme collectie oude olielampen en lampfragmenten die getoond werden, "rondweg vervelend". Bovendien hadden die weinig met kunst te maken; het was gewoon vroeg-christelijk industriegoed. Ook de overdaad aan grafinscripties was niet nodig geweest: enkele verhelderende exemplaren waren genoeg geweest. Verder was er twijfel aan het nut om enkele zeventiende-eeuwse ikonen als vroeg-christelijke kunst te presenteren.

Toch had het Centraal Museum al een selectie gemaakt. De stichting "Villa Hügel" in Essen had een grote verzameling oudheden bijeengebracht, die afkomstig waren van het Campo Santo Teutonico op het terrein van Vaticaanstad. Het Campo was een Frankische begraafplaats, waar sinds eeuwen Nederlanders, Duitsers en Oostenrijkers begraven liggen. De gehele collectie werd ter beschikking gesteld aan het Centraal Museum, die het zich naar eigen zeggen permitteerde om veel uit de verzameling als overbodig te beschouwen en dus niet te tonen op de expositie.

Documentation

  • Vroeg-christelijke kunst uit Rome, [verantwoording door Maria Elisabeth Houtzager ; inleiding door Frederik Gerben Louis van der Meer], Centraal Museum (Utrecht, 1962) (219 p., [54 p. pl. ,)

Collection in this exhibition

  • No objects from the Centraal Museum collection were shown in this exhibition

Questions?

Do you have a remark or extra information on this exhibition? Please let us know!