- https://www.centraalmuseum.nl/en/exhibitions/van-gogh-tot-cobra
- Van Gogh tot Cobra
- 1981-02-14T00:00:00+00:00
- 1981-04-20T23:59:59+00:00
De tentoonstelling 'Van Gogh tot Cobra' die in 1981 in het Centraal Museum te zien was, gaf een uitvoerig overzicht van de Nederlandse schilderkunst van 1880 tot 1950. Er waren circa 250 werken te zien van 70 kunstenaars; circa een kwart was afkomstig uit de eigen collectie van het Centraal Museum.
In de begeleidende folder wordt de periode 1880-1950 omschreven als een spectaculair tijdvak in de Nederlandse kunstgeschiedenis, waarin zich de overgang naar de moderne kunst voltrokken heeft. Aan het begin ervan staat Vincent van Gogh, die zich onder de zon van Zuid-Frankrijk vroegtijdig ontworstelde aan het sombere palet van de meesters van de Haagse School; aan het eind ervan staat Cobra, de kunstenaarsgroep met onder meer Constant en Karep Appel, die in haar kunst definitief afrekende met de traditie. Daar tussenin liggen maatschappelijk en artistiek gezien turbulente jaren, waarin de schilderkunst opzienbarende ontwikkelingen doormaakt zoals de kleur-explosies van luminisme, fauvisme en expressionisme, het ontstaan van abstracte kunst en de vernieuwing van de visie op de werkelijkheid in het magisch realisme en surrealisme.
Er is ook een andere manier om over die periode te schrijven. "Het tijdvak van 1880 tot 1950 in de Nederlandse kunst vormt een complex dat in verschillende richtingen kan worden doorlopen. Enerzijds zijn er chronologisch en door de opeenvolging van generaties bepaalde sequenties te zien, veranderingen en ontwikkelingen die zich na elkaar afspelen; een voortdurende toename van culturele informaties, die altijd weer een voorwaarde zijn voor daaropvolgende; uitbreiding van de kennis, toevoeging van nieuws, verdere groei binnen een historische dimensie. Anderzijds is er dan een zekere verticale geleding, met de vraag: wat gebeurt er allemaal synchroon; hoe doordringen culturele ervaringen elkaar binnen bepaalde historische perioden; hoe verschillend wordt dat wat aan elk van die perioden vooraf is gegaan, waargenomen, uitgebreid, verder ontwikkeld, veranderd of zelfs bestreden; in hoeverre kan men in bepaalde krachten criteria voor een zoogenaamde 'stap vooruit' onderkennen, hoe onderscheidt men 'stappen achteruit'. Ten slotte het tijdperk als geheel, dat ons brengt tot de vraag waaruit de artistieke samenhang dan bestaat, een niet transplanteerbare artistieke uitstraling. Binnen deze vragen zijn er stilistische en inhoudelijke niveaus, en het aspect hoe deze twee elkaar bepalen." (Tilman Osterwald in het boek dat de tentoonstelling begeleidde, waarbij opgemerkt moet worden dat zijn bijdrage uit het Duits vertaald was)
"Hoe komt het toch dat schrijven over kunst (...) leidt tot gewichtige prietpraat?" vroeg Gerrit Komrij zich in 1996 af in zijn boek Kijken is bekeken worden. Hij confronteerde kunstcritici daarnaast met kwalificaties als opgeblazen onverstand, koldermystiek, mooizeggerij in de categorie Windeieren & Luchtkastelen en goddeloos proza.
Documentation
- Centraal Museum Utrecht [topstukken; 2020], Voorw. Bart Rutten, Marco Grob, Jacqueline Rutten (prod.), Hans Schopping, Sheila Stafleu, Lotte Bont, Thomas de Bruin (red.), Centraal Museum (Utrecht, 2020), 208 p.
- Scheppend toeval : Surrealistische kunst en literatuur uit de collectie van Laurens Vancrevel en Frida de Jong, Saskia van Kampen-Prein, Laurens Vancrevel, Museum Boijmans Van Beuningen (Rotterdam, 2021), 184 p.
- Van Gogh tot Cobra : Nederlandse schilderkunst 1880-1950, Geurt Imanse ... [et al.], Meulenhoff/Landshoff ([Amsterdam], [1981]), 311 p.
- Van Gogh tot Cobra : Nederlandse schilderkunst 1880-1950, Centraal Museum (Utrecht, 1981), [4] p.
Collection in this exhibition
- De vissersvloot van Veere, Jan Toorop, 1907
- Dubbelportret, Edgar Fernhout, 1932
- Tegelschilders, Anthon Gerard Alexander ridder van Rappard, ca. 1882 - 1883
- Het wassen van strengen katoen, Anthon Gerard Alexander ridder van Rappard, 1890 - 1891
- Spoelwindende vrouw, Nuenen, Anthon Gerard Alexander ridder van Rappard, 1884
- Zelfportret met zwarte band, Pyke Koch, 1937
- Stilleven, Dick Ket, 1930
- De sleutels van de anachoreet, Raoul Hynckes, 1942 - 1943
- Maannacht (ouderlijk huis), Jan Mankes, 1914
- Muzikale verbeelding: Richard Wagner, Janus de Winter, ca. 1916
- Op het perron, 1913
- Russische vrouw, Wim Schuhmacher, 1926
- Gezicht op San Gimignano, Wim Schuhmacher, 1926
- De prediker, Carel Willink, 1937
- Ontmoeting, Karel Appel, 1951
- Portret H.M. de Geer, Pyke Koch, 1940
- Knielend naakt, Theo van Doesburg, 1917
- Studie voor contra-compositie XV, Theo van Doesburg, 1925
- Jean sans terre a le mal de terre, Willem van Leusden, 1940
- Aura van een egoïst, Janus de Winter, 1916
- Tegen de avond, Vincent van Gogh, 1885
- Paardentrams op de Dam te Amsterdam bij avond, George Hendrik Breitner, ca. 1890 - 1891
- Verbi divini inspiratio, Willem Adriaan van Konijnenburg, 1925
- Stilleven (bakje met appels), Bart van der Leck, 1921
- Het wachten, Pyke Koch, 1941
- Portret van Gabriël Smit, J.H. Moesman, 1931
- Zelfportret, J.H. Moesman, 1935
- Drift op zolder, Karel Appel, 1947
- Schedel, Chris Beekman, 1918
- Boom, Willem van Leusden, 1916
- Peinture II, Jan van Deene, 1913
- Fantômas, Adya van Rees-Dutilh, 1914
- Ontwerp voor het affiche voor de tentoonstelling in Galerie Tanner te Zürich van Otto en Adya van Rees en Hans Arp, Otto van Rees, 1915
- Liggende figuur, Vilmos Huszár, 1928
- Neo-plastische compositie no. 5 C, César Domela Nieuwenhuis, 1925
- Ontmoeting, J.H. Moesman, 1932
- Suicide et souvenir, Pyke Koch, 1928
- Rots in een bos, Lou Loeber, 1923
- Kerklaantje, Jan van Deene, 1911
- Peinture I, Jacob Bendien, 1912
- Compositie, Jacoba van Heemskerck, 1916
- Schedel, Willem van Leusden, ca. 1942
- Venus, Gerrit van 't Net, 1933 - 1934
- Gezicht op Frascati, Otto van Rees, 1906
- Adam en Eva, Otto van Rees, ca. 1910
- 1940-1945 (de boodschap), Willem van Leusden, 1941 - 1946
- Interieurstudie (plattegrond met wanden rondom van een kamer), Chris Beekman, ca. 1918
- Voetballer, Thijs Rinsema, ca. 1925
- De verjaardag, Gerrit van 't Net, ca. 1934
- Jardinière, Aardewerkfabriek Fayence- en Tegelfabriek Holland, ca. 1894
- Molen (versie 4), Lou Loeber, 1922
- Oude huizen in Amsterdam, Ed Karsen, ca. 1900
- Blikken kannen, Floris Verster, 1905
- Nap met eieren, Floris Verster, 1915
- Sous-bois, Vincent van Gogh, 1887
- Huizen aan de Voorstraathaven te Dordrecht, Willem Witsen, ca. 1900
- Wit konijn, Jan Mankes, 1909
- Landschap onder regenlucht, Carel Willink, 1943 - 1946
- Heden en Verleden, Erich Wichman, 1925
- Peinture VI, Jan van Deene, 1913
- Schilderij 3 (geïnspireerd op de electrische trams), Laurens van Kuik, 1916
- Ik die ben (rode versie), Laurens van Kuik, 1916
- Visionair schilderij, Bernard Toon Gits, 1916
- Zelfportret, Jan Mankes, 1909
- Moine épique, Johan Thorn Prikker, 1894
- Anarchie, Jan Toorop, 1894
- De vissersvloot van Veere, Jan Toorop, 1907
- Dubbelportret, Edgar Fernhout, 1932
- Tegelschilders, Anthon Gerard Alexander ridder van Rappard, ca. 1882 - 1883
- Het wassen van strengen katoen, Anthon Gerard Alexander ridder van Rappard, 1890 - 1891
- Spoelwindende vrouw, Nuenen, Anthon Gerard Alexander ridder van Rappard, 1884
- Zelfportret met zwarte band, Pyke Koch, 1937
- Stilleven, Dick Ket, 1930
- De sleutels van de anachoreet, Raoul Hynckes, 1942 - 1943
- Maannacht (ouderlijk huis), Jan Mankes, 1914
- Muzikale verbeelding: Richard Wagner, Janus de Winter, ca. 1916
- Op het perron, 1913
- Russische vrouw, Wim Schuhmacher, 1926
- Gezicht op San Gimignano, Wim Schuhmacher, 1926
- De prediker, Carel Willink, 1937
- Ontmoeting, Karel Appel, 1951
- Portret H.M. de Geer, Pyke Koch, 1940
- Knielend naakt, Theo van Doesburg, 1917
- Studie voor contra-compositie XV, Theo van Doesburg, 1925
- Jean sans terre a le mal de terre, Willem van Leusden, 1940
- Aura van een egoïst, Janus de Winter, 1916
- Tegen de avond, Vincent van Gogh, 1885
- Paardentrams op de Dam te Amsterdam bij avond, George Hendrik Breitner, ca. 1890 - 1891
- Verbi divini inspiratio, Willem Adriaan van Konijnenburg, 1925
- Stilleven (bakje met appels), Bart van der Leck, 1921
- Het wachten, Pyke Koch, 1941
- Portret van Gabriël Smit, J.H. Moesman, 1931
- Zelfportret, J.H. Moesman, 1935
- Drift op zolder, Karel Appel, 1947
- Schedel, Chris Beekman, 1918
- Boom, Willem van Leusden, 1916
- Peinture II, Jan van Deene, 1913
- Fantômas, Adya van Rees-Dutilh, 1914
- Ontwerp voor het affiche voor de tentoonstelling in Galerie Tanner te Zürich van Otto en Adya van Rees en Hans Arp, Otto van Rees, 1915
- Liggende figuur, Vilmos Huszár, 1928
- Neo-plastische compositie no. 5 C, César Domela Nieuwenhuis, 1925
- Ontmoeting, J.H. Moesman, 1932
- Suicide et souvenir, Pyke Koch, 1928
- Rots in een bos, Lou Loeber, 1923
- Kerklaantje, Jan van Deene, 1911
- Peinture I, Jacob Bendien, 1912
- Compositie, Jacoba van Heemskerck, 1916
- Schedel, Willem van Leusden, ca. 1942
- Venus, Gerrit van 't Net, 1933 - 1934
- Gezicht op Frascati, Otto van Rees, 1906
- Adam en Eva, Otto van Rees, ca. 1910
- 1940-1945 (de boodschap), Willem van Leusden, 1941 - 1946
- Interieurstudie (plattegrond met wanden rondom van een kamer), Chris Beekman, ca. 1918
- Voetballer, Thijs Rinsema, ca. 1925
- De verjaardag, Gerrit van 't Net, ca. 1934
- Compositie Geschlossen, Carel Willink, 1922
- Molen (versie 4), Lou Loeber, 1922
- Oude huizen in Amsterdam, Ed Karsen, ca. 1900
- Blikken kannen, Floris Verster, 1905
- Nap met eieren, Floris Verster, 1915
- Sous-bois, Vincent van Gogh, 1887
- Huizen aan de Voorstraathaven te Dordrecht, Willem Witsen, ca. 1900
- Wit konijn, Jan Mankes, 1909
- Landschap onder regenlucht, Carel Willink, 1943 - 1946
- Heden en Verleden, Erich Wichman, 1925
- Peinture VI, Jan van Deene, 1913
- Schilderij 3 (geïnspireerd op de electrische trams), Laurens van Kuik, 1916
- Ik die ben (rode versie), Laurens van Kuik, 1916
- Visionair schilderij, Bernard Toon Gits, 1916
Persistent url
To refer to this object please use the following persistent URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.5BE2E856-FA47-4FA5-BD6A-5A71FDE2C674
Questions?
Do you have a remark or extra information on this exhibition? Please let us know!