'De rijke man en de arme Lazarus door Hendrick ter Brugghen 1625' was de laatste in een serie van zes kleine exposities waarin steeds één of meer schilderijen uit de collectie oude schilderkunst centraal stonden.

Hendrick ter Brugghen (1588-1629)
Hendrick ter Brugghen werkte het grootste deel van zijn leven in Utrecht. Als eerste schilder introduceerde hij na een reis naar Italië in Utrecht de schilderstijl van Caravaggio. Het schilderij dat in ‘Stichting Victor VI’ werd gepresenteerd, is geschilderd in de periode dat Ter Brugghen in Utrecht werkte. Het is het eerste en enige caravaggistische schilderij dat de bijbelse parabel van de rijke man en de arme Lazarus voorstelt.

Vraagstuk
Aan de bovenzijde is ooit over de gehele breedte een strook van circa 30 centimeter toegevoegd. Op de tentoonstelling werd ingegaan op de vraag of deze toevoeging verwijderd dient te worden om het schilderij zijn oorspronkelijke formaat terug te geven of dat het bewaard moet blijven om de geschiedenis van het werk te kunnen tonen. Aan de hand van infraroodreflectogrammen en een atelierrepliek uit het Musée des Beaux-Arts in Bordeaux werden de argumenten voor en tegen deze twee mogelijkheden verder toegelicht. Op de tentoonstelling werd een oplossing voorgesteld om het schilderij zijn oorspronkelijke compositie terug te geven zonder de toevoeging definitief te verwijderen.

Stichting Victor
Het onderzoek is mogelijk gemaakt door Stichting Victor Heiloo, die het Centraal Museum een grote subsidie verleende voor restauratie en materieeltechnisch onderzoek. De stichting leverde zo een bijdrage aan kunsthistorische projecten waarvoor het doorgaans moeilijk is om een beroep te doen op de reguliere subsidiegevende instanties. In totaal 14 schilderijen uit de kerncollectie van het Centraal Museum konden worden gerestaureerd en onderzocht. Een aantal van die werken is geschilderd door Hendrick ter Brugghen en andere Utrechtse caravaggisten, de andere schilderijen zijn van of worden toegeschreven aan Jan van Scorel (1495-1562) en tijdgenoten. In elke tentoonstelling werd een kunsthistorisch vraagstuk aan de orde gesteld en kreeg de bezoeker inzage in de onderzoeksmethoden.

Documentation

  • Stichting Victor : restauratie en natuurwetenschappelijk onderzoek in het Centraal Museum, Liesbeth M. Helmus ; met bijdr. van Eric Domela Nieuwenhuis, Thea van Fulpen-de Langen, Alice Taatgen, Centraal Museum (Utrecht, 2007) (96 p.)

Collection in this exhibition

Questions?

Do you have a remark or extra information on this exhibition? Please let us know!