De uitnodiging om deel te nemen aan de Tokyo Biennale in 1990 werd niet zonder meer geaccepteerd. Is kunst een exportproduct? Ze kijken in Japan toch vanuit hun eigen culturele achtergrond - "dus" heel anders - aan tegen Nederlandse kunst? En wordt het geëxposeerd op de manier zoals de kunstenaar het bedoeld heeft? Veel vragen en twijfels moesten weggewerkt worden, maar uiteindelijk hebben vijftien Nederlandse kunstenaars en -collectieven een bijdrage geleverd aan de biënnale. En: "The Netherlands is deeply honoured by the invitation to lay a few stones in the form of Dutch Interiors in the watery setting of the Japanese art garden."

Ze ontvingen een krat van vier en een halve kubieke meter, zo'n krat die door vrachtschepen gebruikt wordt, met als opdracht om die krat om te vormen tot een draagbaar museum. De bijzondere en verrassende bijdragen van Joost Baljeu, Sandra Derks, D.I.I.D., Kees de Groot, J.C.J. van der Heyden, Evelyne Janssen, Gerald van der Kaap, Seymour Likely, Frank Mandersloot, Thom Puckey, Marc Ruygrok, Alexander Schabracq, Wim T. Schippers, Roos Theuws, Giny Vos en Willem Wagenaar & Jacoba Haas waren van 27 januari tot en met 11 februari 1990 in het Centraal Museum te zien.