Van mei tot en met augustus 2003 was in het Centraal Museum een tentoonstelling met tekeningen van de Zweedse kunstenaar Carl Fredrik Hill (1849-1911) te zien. Het Centraal Museum was het eerste Nederlandse museum dat het werk van Hill in een tentoonstelling onder de aandacht bracht.

Schizofrenie
Carl Fredrik Hill werd in 1849 in het Zweedse Lund geboren, en vertrok in 1873 als jonge kunstenaar naar Parijs. Hier zocht hij, net als vele tijdgenoten, naar directere uitdrukkingsvormen om de wereld rondom hem, en vooral de natuur, op het doek vast te leggen. In zijn vroege schilderijen is verwantschap met het werk van de Noorse schilder Edward Munch te zien. In 1878 kreeg Hill een zenuwinzinking en werden de eerste tekenen van schizofrenie zichtbaar. De snelle en directe techniek van krijttekeningen stelde hem in staat om uiting te geven aan de complexe gevoelens van zijn verwarde geest. Toen hij in 1883 terugkeerde naar Lund, liet hij het schilderen voorgoed achter zich, en maakte de rest van zijn leven alleen nog tekeningen.

Censuur
De therapeutische werking die het tekenen voor Hill had, blijkt uit de fantasierijke en vaak openlijk erotische beeldtaal van zijn afbeeldingen. Op de tentoonstelling waren 39 tekeningen te zien, die gemaakt zijn in de periode na Hills terugkeer naar Lund. Van de naar schatting vierduizend tekeningen die hij in de periode na zijn zenuwinzinking maakte, is slechts de helft bewaard gebleven. Dit door toedoen van Hills zuster, die uit angst voor schandalen zorgdroeg voor de stelselmatige vernietiging van onfatsoenlijke tekeningen van haar zieke broer. Op de tentoonstelling waren enkele tekeningen met erotische inslag te zien, die niet ten onder zijn gegaan aan de strenge censuur van zijn zuster.

Zelfstandig genre
Hoewel de tekeningen op de tentoonstelling allemaal uit de periode 1883-1911 stammen, is de exacte datering van de afzonderlijke tekeningen niet te achterhalen. Hill voorzag zijn werk vrijwel nooit van een titel of datum. Bekend is dat Hills tekeningen nooit als voorstudies of schetsen hebben gefunctioneerd, maar als zelfstandige eindproducten. In elke tekening onderzoekt hij de werking van kleuren en de structuur van het materiaal. Mensfiguren worden sculpturaal in beeld gebracht met langgerekte ledematen, sterke contouren en uitvergrote hoofden. De tekeningen laten zo Hills blik op de wereld zien, die zo sterk afhankelijk was van de grillen van zijn geest.

Collection in this exhibition

  • No objects from the Centraal Museum collection were shown in this exhibition

Persistent url

To refer to this object please use the following persistent URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.D57C1260-CEA0-4ECD-868D-87A07929BEED

Questions?

Do you have a remark or extra information on this exhibition? Please let us know!